, Dylewski Marek Finanse Samorzšdowe narzędzia, decyzje, procesy 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zdolność do obsÅ‚ugi za­dÅ‚użenia przez jednostkÄ™ samorzÄ…du terytorialnego bÄ™dzie determinowanaprzez możliwoÅ›ci wygospodarowania wolnych Å›rodków, które mogÄ… być skiero­wane na obsÅ‚ugÄ™ zadÅ‚użenia.Tak jak w przypadku podmiotów komercyjnych,w oparciu o wielkość wolnych Å›rodków (nadwyżki Å›rodków) można okreÅ›lićwskazniki pokrycia obsÅ‚ugi dÅ‚ugu32:gdzie: WP1 - wskaznik pokrycia obsÅ‚ugi dÅ‚ugu pierwszego stopnia;WP2 - wskaznik pokrycia obsÅ‚ugi dÅ‚ugu drugiego stopnia; WSt - wolne Å›rodkibudżetowe w roku t; Dt - dÅ‚ug (kapitaÅ‚) do spÅ‚aty w ciÄ…gu roku t;KOBt - koszty obsÅ‚ugi dÅ‚ugu (odsetki, opÅ‚aty, prowizje) w roku t.Kiedy wskaznik pokrycia obsÅ‚ugi dÅ‚ugu pierwszego stopnia osiÄ…ga wartośćprzynajmniej równÄ… jednoÅ›ci, to oznacza to peÅ‚ne pokrycie w wolnych Å›rodkach32Por.ibidem, s.127.149 kwoty dÅ‚ugu do spÅ‚aty w danym roku budżetowym oraz kosztów jego obsÅ‚ugi.Kiedy wskazniki przyjmujÄ… wartoÅ›ci poniżej jednoÅ›ci, to wolne Å›rodki nie wy­starczajÄ… na spÅ‚atÄ™ dÅ‚ugu i kosztów jego obsÅ‚ugi.Przy szacowaniu wartoÅ›ciwskazników zadÅ‚użenia należy pamiÄ™tać o ewentualnym uwzglÄ™dnieniu w wol­nych Å›rodkach budżetu planowanych przychodów, które nie sÄ… zaliczane dodochodów budżetowych, ale majÄ… wpÅ‚yw na możliwość spÅ‚aty i obsÅ‚ugi kosztówzadÅ‚użenia jednostki samorzÄ…du terytorialnego.NieuwzglÄ™dnienie znaczÄ…cychstrumieni przychodów budżetowych może znieksztaÅ‚cić obraz rzeczywistychgranic zadÅ‚użania siÄ™ jednostki samorzÄ…du terytorialnego oraz możliwoÅ›ci spÅ‚atyi obsÅ‚ugi zadÅ‚użenia.Analizy dokonywane w oparciu o informacje finansowe jednostki samo­rzÄ…du terytorialnego majÄ… na celu okreÅ›lenie wszystkich tych czynników, któremajÄ… wpÅ‚yw na sytuacjÄ™ finansowÄ… danej jednostki samorzÄ…dowej z punktuwidzenia krótko- i dÅ‚ugoterminowego.Inne analizy sÄ… niezbÄ™dne przy podej­mowaniu decyzji w zakresie zarzÄ…dzania finansami w ujÄ™ciu krótkoterminowym,a inne w ujÄ™ciu dÅ‚ugoterminowym33.Samodzielność jednostki samorzÄ…du terytorialnego okreÅ›la ramy jejfunkcjonowania oraz realne możliwoÅ›ci realizacji postawionych przed niÄ…zadaÅ„.W zależnoÅ›ci od celu, jaki paÅ„stwo chce osiÄ…gnąć, dziaÅ‚alność prowa­dzonÄ… przez jednostki samorzÄ…du terytorialnego można podzielić na częśćnastawionÄ… na samofinansowanie i część opartÄ… na zasadzie samodzielnoÅ›cifinansowej34.Tak też jest w obowiÄ…zujÄ…cym obecnie systemie gospodarki finan­sowej jednostek samorzÄ…du terytorialnego.Na samodzielność finansowÄ… moż­na spojrzeć nieco inaczej, na co wskazuje S.Owsiak.Mianowicie realizacjazadaÅ„ publicznych jest możliwa pod warunkiem zapewnienia przez jednostkisamorzÄ…du terytorialnego możliwoÅ›ci wyÅ‚Ä…cznego ksztaÅ‚towania wydatkówbudżetowych oraz możliwoÅ›ci pozostawienia wypracowanych nadwyżek budże­towych na nastÄ™pne lata i przeznaczenia ich na różne cele wedÅ‚ug wÅ‚asnegouznania.Ponadto dla samodzielnoÅ›ci kluczowy jest sposób zasilania finan­sowego35.Analiza samodzielnoÅ›ci finansowej z punktu widzenia możliwoÅ›ci kreowa­nia wÅ‚asnych dochodów (samodzielność finansowa dochodowa) daje odpowiedzna pytanie o stopieÅ„ wÅ‚adztwa danej jednostki samorzÄ…du terytorialnego w za­kresie możliwoÅ›ci i kierunków kreowania oraz generowania dochodów wÅ‚as­nych, na które dana jednostka samorzÄ…du terytorialnego ma peÅ‚ny lub ograni­czony wpÅ‚yw.33Szerzej na temat analizy sytuacji finansowej jednostek samorzÄ…du por.M.Dylewski,B.Filipiak, M.GorzalczyÅ„ska-Koczkodaj Analiza finansowa., ed.cit.34Por.K.Piotrowska-Marczak Finanse lokalne w Polsce, Wydawnictwo Naukowe PWN,Warszawa 1997, s.19.33Por.S.Owsiak Finanse publiczne., ed.cit., s.336.150 gdzie: WSD - wskaznik dochodowej samodzielnoÅ›ci finansowej; DW - dochodywÅ‚asne z wyÅ‚Ä…czeniem udziaÅ‚u w podatkach stanowiÄ…cych dochody budżetupaÅ„stwa; DO - dochody budżetu jednostki samorzÄ…du terytorialnego ogółem.AnalizÄ™ samodzielnoÅ›ci finansowej z punktu widzenia możliwoÅ›ci swobod­nego dysponowania dochodami jednostki samorzÄ…du terytorialnego możnaprzeprowadzić w oparciu o wskaznik samodzielnoÅ›ci wydatkowej, który umoż­liwia ocenÄ™, w jakim stopniu dana jednostka samorzÄ…du terytorialnego w peÅ‚nii bez ograniczeÅ„ decyduje o przeznaczeniu dochodów budżetowych.gdzie: WSW - wskaznik wydatkowej samodzielnoÅ›ci finansowej; WW - wydatkijednostki samorzÄ…du terytorialnego, co do których ma ona peÅ‚nÄ… swobodÄ™dysponowania; DO - dochody budżetu jednostki samorzÄ…du terytorialnegoogółem.W praktyce funkcjonowania jednostek samorzÄ…du terytorialnego stopieÅ„samodzielnoÅ›ci finansowej obrazuje rzeczywistÄ… rolÄ™ i rzeczywiste znaczeniepodsektora samorzÄ…dowego w ramach sektora publicznego.Im częściej stosujesiÄ™ zasadÄ™ subsydiarnoÅ›ci, tym wiÄ™kszy jest rzeczywisty stopieÅ„ samodzielnoÅ›cifinansowej samorzÄ…du, z tym, że nie wyklucza siÄ™ istotnej roli podsektorarzÄ…dowego i jego pomocy w tych sferach, gdzie jest niezbÄ™dna.Atrakcyjność danej jednostki samorzÄ…du terytorialnego wiąże siÄ™ przedewszystkim z możliwoÅ›ciÄ… i zdolnoÅ›ciÄ… do rozwoju.Tym samym daje to moż­liwość oceny atrakcyjnoÅ›ci danej jednostki samorzÄ…du pod wzglÄ™dem możliwoÅ›ciprzyciÄ…gania inwestorów i nowych mieszkaÅ„ców (osadnictwo).Z drugiej stronyjest to zdolność do zapobiegania odpÅ‚ywowi inwestorów i mieszkaÅ„ców.Warun­kiem jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury w otoczeniu podmiotówgospodarczych i mieszkaÅ„ców.Decyduje o tym możliwość wygenerowania od­powiednich dochodów i wolnych Å›rodków [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anikol.xlx.pl