,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zdolność do obsługi zadłużenia przez jednostkę samorządu terytorialnego będzie determinowanaprzez możliwości wygospodarowania wolnych środków, które mogą być skierowane na obsługę zadłużenia.Tak jak w przypadku podmiotów komercyjnych,w oparciu o wielkość wolnych środków (nadwyżki środków) można określićwskazniki pokrycia obsługi długu32:gdzie: WP1 - wskaznik pokrycia obsługi długu pierwszego stopnia;WP2 - wskaznik pokrycia obsługi długu drugiego stopnia; WSt - wolne środkibudżetowe w roku t; Dt - dług (kapitał) do spłaty w ciągu roku t;KOBt - koszty obsługi długu (odsetki, opłaty, prowizje) w roku t.Kiedy wskaznik pokrycia obsługi długu pierwszego stopnia osiąga wartośćprzynajmniej równą jedności, to oznacza to pełne pokrycie w wolnych środkach32Por.ibidem, s.127.149kwoty długu do spłaty w danym roku budżetowym oraz kosztów jego obsługi.Kiedy wskazniki przyjmują wartości poniżej jedności, to wolne środki nie wystarczają na spłatę długu i kosztów jego obsługi.Przy szacowaniu wartościwskazników zadłużenia należy pamiętać o ewentualnym uwzględnieniu w wolnych środkach budżetu planowanych przychodów, które nie są zaliczane dodochodów budżetowych, ale mają wpływ na możliwość spłaty i obsługi kosztówzadłużenia jednostki samorządu terytorialnego.Nieuwzględnienie znaczącychstrumieni przychodów budżetowych może zniekształcić obraz rzeczywistychgranic zadłużania się jednostki samorządu terytorialnego oraz możliwości spłatyi obsługi zadłużenia.Analizy dokonywane w oparciu o informacje finansowe jednostki samorządu terytorialnego mają na celu określenie wszystkich tych czynników, któremają wpływ na sytuację finansową danej jednostki samorządowej z punktuwidzenia krótko- i długoterminowego.Inne analizy są niezbędne przy podejmowaniu decyzji w zakresie zarządzania finansami w ujęciu krótkoterminowym,a inne w ujęciu długoterminowym33.Samodzielność jednostki samorządu terytorialnego określa ramy jejfunkcjonowania oraz realne możliwości realizacji postawionych przed niązadań.W zależności od celu, jaki państwo chce osiągnąć, działalność prowadzoną przez jednostki samorządu terytorialnego można podzielić na częśćnastawioną na samofinansowanie i część opartą na zasadzie samodzielnościfinansowej34.Tak też jest w obowiązującym obecnie systemie gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego.Na samodzielność finansową można spojrzeć nieco inaczej, na co wskazuje S.Owsiak.Mianowicie realizacjazadań publicznych jest możliwa pod warunkiem zapewnienia przez jednostkisamorządu terytorialnego możliwości wyłącznego kształtowania wydatkówbudżetowych oraz możliwości pozostawienia wypracowanych nadwyżek budżetowych na następne lata i przeznaczenia ich na różne cele według własnegouznania.Ponadto dla samodzielności kluczowy jest sposób zasilania finansowego35.Analiza samodzielności finansowej z punktu widzenia możliwości kreowania własnych dochodów (samodzielność finansowa dochodowa) daje odpowiedzna pytanie o stopień władztwa danej jednostki samorządu terytorialnego w zakresie możliwości i kierunków kreowania oraz generowania dochodów własnych, na które dana jednostka samorządu terytorialnego ma pełny lub ograniczony wpływ.33Szerzej na temat analizy sytuacji finansowej jednostek samorządu por.M.Dylewski,B.Filipiak, M.Gorzalczyńska-Koczkodaj Analiza finansowa., ed.cit.34Por.K.Piotrowska-Marczak Finanse lokalne w Polsce, Wydawnictwo Naukowe PWN,Warszawa 1997, s.19.33Por.S.Owsiak Finanse publiczne., ed.cit., s.336.150gdzie: WSD - wskaznik dochodowej samodzielności finansowej; DW - dochodywłasne z wyłączeniem udziału w podatkach stanowiących dochody budżetupaństwa; DO - dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego ogółem.Analizę samodzielności finansowej z punktu widzenia możliwości swobodnego dysponowania dochodami jednostki samorządu terytorialnego możnaprzeprowadzić w oparciu o wskaznik samodzielności wydatkowej, który umożliwia ocenę, w jakim stopniu dana jednostka samorządu terytorialnego w pełnii bez ograniczeń decyduje o przeznaczeniu dochodów budżetowych.gdzie: WSW - wskaznik wydatkowej samodzielności finansowej; WW - wydatkijednostki samorządu terytorialnego, co do których ma ona pełną swobodędysponowania; DO - dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnegoogółem.W praktyce funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego stopieńsamodzielności finansowej obrazuje rzeczywistą rolę i rzeczywiste znaczeniepodsektora samorządowego w ramach sektora publicznego.Im częściej stosujesię zasadę subsydiarności, tym większy jest rzeczywisty stopień samodzielnościfinansowej samorządu, z tym, że nie wyklucza się istotnej roli podsektorarządowego i jego pomocy w tych sferach, gdzie jest niezbędna.Atrakcyjność danej jednostki samorządu terytorialnego wiąże się przedewszystkim z możliwością i zdolnością do rozwoju.Tym samym daje to możliwość oceny atrakcyjności danej jednostki samorządu pod względem możliwościprzyciągania inwestorów i nowych mieszkańców (osadnictwo).Z drugiej stronyjest to zdolność do zapobiegania odpływowi inwestorów i mieszkańców.Warunkiem jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury w otoczeniu podmiotówgospodarczych i mieszkańców.Decyduje o tym możliwość wygenerowania odpowiednich dochodów i wolnych środków [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
Archiwum
|