, matura (165 stron) 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.bierna, pesymistyczna, charakteryzuj¹ca siê ucieczk¹ od rzeczywistoœci46.3.3 Rene ChateaubriandNapisa³ powieœæ poetyck¹ "Rene".Od postawy g³ównego bohatera powsta³ nurt - reneizm.46.3.4 Wiktor HugoBy³ on dramaturgiem.Napisa³ "Cronuwell", ze wstêpem, w którym zaprezentowa³ artystyczn¹ deklaracjê romantyzmu.¯¹da³ w niej:aby dramat romantyczny powinien siêgaæ do dramatów historycznychzburzenia zasady trzech jednoœcimieszania siê scen tragicznych i szczêœliwychnadawania cech realizmu (poprzez zgodnoœæ z epok¹)pos³ugiwania siê zró¿nicowanym jêzykiem, który wskazywa³by na pochodzenie i si³ê emocji bohateramo¿e byæ wprowadzona mowa potoczna46.3.5 Aleksander DumasTworzy³ powieœci awanturnicze.Fabu³a by³a fikcj¹.Nagromadzenie przygód i perypetii, z których wydaje siê, ¿e nie ma wyjœcia.Zakoñczenie zawsze jest szczêœliwe.Obecny jest w¹tek romansowy.46.3.6 Alfred de MusselNapisa³ utwór "SpowiedŸ dzieciêcia wieku".46.4 ROMANTYZM W ANGLII46.4.1 ByronizmNurt ten rozwin¹³ siê w latach 1812 - 1830.Cz³owiek, który wyznawa³ byronizm by³ zazwyczaj sk³ócony ze œwiatem i innymi ludŸmi.Cechy byronizmu:nienawiœæ do œwiata uciskunakaz bezkompromisowej walki ze wszystkim co ogranicza swobodê46.4.2 Cechy bohatera byronicznegocz³owiek dumny i wynios³ycz³owiek wyobcowany z otaczaj¹cego go œwiataindywidualista (w swój w³asny sposób postrzega œwiat)jest obci¹¿ony tajemnic¹ z przesz³oœcinie jest sk³onny do pokory i skruchyjest sk³onny do œmia³ych i desperackich czynówjest odwa¿ny, œmia³y i niezwyk³y, dotyczy to te¿ si³y charakteruprzedk³ada uczucia i emocje nad rozs¹dek i rozum, bywa bardzo impulsywnybohater tragiczny (tragizm potêgowany jest przez nieszczêœliw¹ mi³oœæ)nie ma sojusznikówjest sk³ócony ze œwiatem i nie chce zgodziæ siê na rz¹dz¹cy nim porz¹dekpoœwiêca w³asne ¿ycie osobiste dla wy¿szej ideijest bohaterem aktywnym, który walczy o wolnoœæ i swobodê46.4.3 Cechy powieœci poetyckiej ("Giaur")utwór fabularnyposiada akcjênarracja w trzeciej osobiekilku narratorów (pierwszy to narrator wszechwiedz¹cy, drugi narrator bohater)narratorzy s¹ czêsto subiektywnibrak chronologicznego u³o¿enia wydarzeñnarrator reguluje prezentowanie fabu³y, tak aby ukazaæ tragiczne elementynastrój ponury, tajemniczoœci, grozyprzyroda wzmaga nastrójegzotyka scenerii, dotyczy umiejscowienia akcji w przestrzeni, w przesz³oœci (sceneria orientalna)s³ownictwo orientalnewystêpowanie bohatera byronicznegopowi¹zanie narracji z innymi rodzajami literackimi46.4.4 Treœæ i problematyka utworu "Giaur"Giaur (niewierny) przyby³ z Grecji, z Wenecji.By³ chrzeœcijaninem ale zmieni³ wiarê na muzu³manizm.Prowadzi³ ¿ycie rycerza.By³ wykszta³cony i zacnie urodzony.Zabi³ on Hassana z chêci zemsty za zabicie ukochanej.Giaur urasta do rangi bohatera tragicznego.Utraci³ kobietê, któr¹ kocha³.Sprzeniewierzy³ siê prawom natury (zabi³), z drugiej zaœ strony czyni³ to w imiê mi³oœci, czyli prawu natury.Giaur cierpi.Wstêpuje do zakonu.Odsuwa siê od œwiata zewnêtrznego i chce odprawiæ pokutê, która polega na ograniczeniu wolnoœci i swobody, czyli tego czego w swoim postêpowaniu by³ rzecznikiem.Zawsze by³ cz³owiekiem czynu i nagle pozbywa siê tego.Nie zwierza siê nikomu.Nie chce zapomnieæ o swoim czynie.Przed œmierci¹ postanawia siê wyspowiadaæ.Nie by³ to jednak typowa spowiedŸ.Nie okazuje skruchy.Jest to bardziej opowiadanie o sobie.Nie chce rozgrzeszenia i nie oczekuje wspó³czucia.Nie wstydzi siê tego co zrobi³ i nie ukrywa tego.Chce spowiadaj¹cego przeraziæ tym jakim jest ³otrem.Pokazuje mu jak bardzo jest niezale¿ny.46.5 SPECYFIKA ROMANTYZMU ROSYJSKIEGOW pierwszej po³owie XIX wieku kapitalizm w Rosji rozwija³ siê bardzo s³abo.Istnia³y w pe³ni stosunki feudalne.Wszelkie przejawy ¿ycia poddane by³y œcis³emu nadzorowi policyjnemu, najmniejsze œlady wolnej myœli by³y t³umione w zarodku, rós³ ucisk pañszczyŸniany ch³opów.Przeciwko temu wystêpowali m³odzi przedstawiciele ówczesnej literatury rosyjskiej.W ten sposób romantyzm rosyjski wyra¿a³ walkê narodu z carskimi rz¹dami i prze¿ytkami feudalizmu.By³ wyrazem walki z uciskiem spo³ecznym i politycznym.Reprezentowa³ wolnoœciowe d¹¿enia szerokich mas narodu rosyjskiego.Romantyzm trwa³ jednak w Rosji stosunkowo krótko.Od pocz¹tku nurtowa³y w nim tendencje realistyczne, które szybko doprowadzi³y do zaniku typowych cech poezji romantycznej, jak fantastyka, wybuja³oœæ uczuæ, indywidualizm.46.5 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anikol.xlx.pl