, E. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska Dziecięca matematyka 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dorosły pokazuje na przykład taki układrytmiczny: stoi w lekkim rozkroku, skłon do przodu, wyprost, ręce w bok.Trzykrotnie powtarza te czynności, a potem zwraca się do dziecka: Ułóż to, co pokazałem.Dzieci różnie interpretują, ale starają się zachować w ukła-danych rytmach trzy powtarzające się elementy.Oto przykłady:Dzieci nie potrafią wyjaśnić, dlaczego tak właśnie interpretują rytmy.Dlatego dorosły powinien akceptować to, co dziecko wykonało.Mówi więc:Przeczytaj to, co ułożyłeś, a teraz zaśpiewaj albo wystukaj ułożony rytm.W ćwiczeniu tym dziecko dokonuje przekładu dwa razy: z układurytmicznego pokazanego ciałem na rytm ułożony z przedmiotów, a następ-nie na rytm dzwiękowy.Jest to trudne, ale warto takie i podobne ćwicze-nia organizować,.gdyż rozwijają one dziecięcy umysł.Trzeba jednakpamiętać, aby przekładanie rytmów odbywało się w takiej kolejności:- ze świata dzwięków na ornamenty z przedmiotów i dalej na układyruchowe,- z układów ruchowych na układane ornamenty i dalej na rytmy klas-kane, stukane, śpiewane.Jeszcze trudniejsze przekłady.Kolejna seria ćwiczeń sięga do dzie-cięcych odczuć.Dorosły zwraca się do dziecka: Podskoczymy cztery razy.Połóż swoje dłonie na klatce piersiowej i przesuń tak, abyś poczuł, jak bijetwoje serce (sam czyni podobnie).Cisza - słuchamy.Podejdz do stołui ułóż rytm, w jakim bije twoje serce.Jest to dla dzieci fascynujące: wsłu-chują się, a potem starannie układają swój rytm.Czynią to na różne sposoby: __________________________________________________________ 37Dorosły proponuje kolejno:- zaśpiewaj, jak bije twoje serce,- wyklaszcz i wystukaj, jak bije twoje serce,- pokaż swoim ciałem rytm bicia serca.Doświadczenia, które dzieci zgromadziły podczas ćwiczeń opisanychw tym i poprzednim rozdziale, będą stanowiły bazę dla dalszego kształce-nia.Na nich osadzimy między innymi rozwijane umiejętności liczeniai mierzenia.Zaczniemy od uświadomienia dziecku, że czas organizuje sięw rytmy.Można go więc mierzyć i liczyć.4.4.Rytm iczna organizacja czasuPierwsza grupa ćwiczeń pomoże dziecku uświadomić sobie stałenastępstwo dni i nocy: po każdym dniu jest noc, a po nocy dzień.Jest todla dzieci bardzo ważne.Zdarza się, że bronią się przed zasypianiemz obawy, %7łe wszystko się skończy.Pytają dorosłych: Czy jutro wstaniesłońce? Po zapewnieniu: Tak, na pewno, spokojnie zasypiają.Do ćwiczeń potrzebne będą figury geometryczne z Zestawu pomocy,zwyczajne patyczki i okrąg wycięty z papieru taki jak na rysunku:Dzień i noc.Dorosły i dziecko siedzą przy stole, z boku znajdują się po-trzebne pomoce.Dorosły zwraca się do dziecka: Zaczyna się dzień, słońcewstało.Jest rano.Słońce wędruje po niebie od wschodu do zachodu.Kończysię dzień i zaczyna noc.Jest noc.Księżyc świeci i mrugają gwiazdki z nieba.Noc się kończy, bosłońce wstaje.Zaczyna się dzień.Słońce wędruje po niebie: od wschodu dozachodu.Zaszło już.Kończy się dzień i zaczyna noc.Dorosły powtarza to opowiadanie jeszcze dwa, trzy razy i dziecko do-strzega stałe następstwo nocy i dni.Następnie dorosły proponuje: Ułożymykalendarz.Będzie się składał z dni i nocy.Mamy patyczki, kółka, kwadra-ty, trójkąty i prostokąty w różnych kolorach.Wybierz to, co będzie oznacza-ło dzień, a co noc.Kalendarz ułożymy na tym kole.Zaczynamy.Oto przy-kłady kalendarzy ułożonych przez dzieci: Podczas układania takich kalendarzy dziecko dokonuje przekładu:dostrzeżoną w opowiadaniu dorosłego regularność przedstawia w formierytmu układanego na kole.Najważniejsze jest tu różnicowanie dni i nocyoraz uwzględnianie stałego następstwa.Mimo wykorzystywania różnychelementów, dziecko właśnie to potrafi wyrazić.Po ułożeniu kalendarza, trzeba go koniecznie przeczytać.Dzieckowskazuje figury ułożonego ornamentu i mówi: Dzień, noc, dzień, noc,dzień, noc.Wskazywany rytm i wysłuchana przemienność słów pozwa-lają dziecku upewnić się o stałym następstwie dni i nocy.Po tych do-świadczeniach dzieci zwykle zapewniają: Po dniu jest noc, po nocy dzień.I tak będzie zawsze.Pory roku.Podobnie, jak w poprzednim ćwiczeniu, dorosły zaczyna opo-wiadać o aktualnej porze roku: Teraz jest zima.Po zimie będzie wiosna.Jaksię wiosna skończy, nasłanie lało.Po lecie nadejdzie jesień.Jak skończysię jesień, znów będzie zima.Po zimie nadejdzie znów wiosna [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anikol.xlx.pl