, DzieciATMca matematyka Edyta Gruszczyk KolczyA,,ska 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Potrzebne będą butelki po wodzie mineralnej lub po sokach o pojem-ności: 2 litry, 1 litr i pół litra, lejek i dzbanek z wodą.Dorosły pokazujebutelki dziecku i wyjaśnia: Ludzie umówili się, żeby płyny mierzyć litrami.W tej butelce mieści się jeden litr (pokazuje), a w tej dwa litry.Sprawdź.- Dziecko wypełnia litrową butelkę, a potem przelewa tę wodę do 2-litrowej i widzi, że woda wypełniła dużą butelkę do połowy,- Napełnia ponownie litrową butelkę, przelewa wodę do 2-litrowej,i widzi, że teraz duża butelka jest pełna.Może więc stwierdzić: W dużejbutelce mieszczą się dwa litry wody.Dorosły pokazuje małą butelkę i mówi: Tu mieści się pół litra wody.Sprawdź, czy woda z dwóch takich butelek wypełni litrową butelkę (poka-zuje ją).Dziecko wykonuje to polecenie.Ta seria ćwiczeń stanowi dobre przygotowanie dzieci do nauki mate-matyki w szkole.Ucząc się tam o jednostkach pomiaru cieczy, nie będąmiały okazji do praktycznych doświadczeń.Nauczycielka pokaże im obraz-ki z narysowanymi naczyniami i napisami: 1 litr, 2 litry itd.Dziecko, którewcześniej nie eksperymentowało z wodą, niczego nie zrozumie.W niekorzystnej sytuacji są dzieci miejskie.Mają bardzo mało doświad-czeń z wodą.Rodzice nie pozwalają jej przelewać, żeby nie nachlapały,nie zmoczyły ubrania i nie zachorowały.Woda mineralna, mleko i soki sądrogie.Dorośli wydzielają je, nalewając do kubeczka.Spiesząc się, woląsami nalewać wodę np.do czajnika, niż czekać, aż uczyni to dziecko.Pod tym względem lepiej jest dzieciom chowanym na wsi.Mają stałykontakt z wodą.Mogą wejść do kałuży, rzucić w nią kamień, popatrzeć,jak się woda przelewa i samodzielnie napełniać różne naczynia.Kłopot jedynie w tym, że potrzebna jest jeszcze rozmowa: skiero-wanie uwagi we właściwe miejsce, skłonienie do namysłu, porów-nanie i wyprowadzenie wniosku.Sam kontakt z wodą nie wystar-czy.Potrzebne jest słowne wspieranie dziecięcego poznania, abybyły z tego korzyści intelektualne.Na zakończenie przypomnę: trudno przewidzieć, czy sześciolatek samo-rzutnie zdąży przejść na poziom operacyjnego rozumowania w zakresieustalania stałości płynów przed tym, nim zacznie się tego uczyć na lek-cjach w szkole.Dlatego należy te ćwiczenia realizować jeszcze w przed-szkolu._______________________________________________________________11.3.Mierzenie płynów w przedszkolu i w szkole;planowanie i organizacja zajęćTen cykl zajęć trzeba przeprowadzić w ogrodzie przy piaskownicy.Należyje zaplanować na koniec maja, początek czerwca (bardzo ciepły dzień),żeby się dzieci nie przeziębiły.Dobre efekty daje następująca organizacja zajęć.Wykorzystuje sięobudowę piaskownicy2.Na niej dzieci postawiły butelki.Same kucnęły(usiadły, uklękły) na zewnątrz piaskownicy.W środku piaskownicy zajęłamiejsce nauczycielka.Obracając się miała kontakt z każdym dzieckiem.Naczynia z wodą umieszczono tak, aby dzieciom łatwo było sięgać.Niejest istotne, że dzieci rozleją wodę, bo łatwo wsiąka w piasek.Jest wygod-nie i czysto.Eksperymenty z wodą (przekształcanie) można przeprowadzić w sali.Butelki są zakręcone i woda się z nich nie wylewa.Musi ich być tyle, iledzieci.Na początku zajęć butelki stoją na ławce - szwedce.Dzieci siedząi mają wzrok na wysokości wody w butelkach.Pozostałe ćwiczenia należyprzeprowadzać tak, jak to przedstawiłam w tym rozdziale.W trakcie tych zajęć pojawia się problem różnej oceny.Jedne dziecimówią: Jest tyle samo wody.Inne, że: Wody jest więcej.Wyjaśniłam tenproblem w podrozdziałach 6 i 7.Radzę więc, żeby pytania kierować dokonkretnych dzieci.Każde z nich może mieć inne zdanie.2 Tak zorganizowane zajęcia hospitowałam w przedszkolu w Nowym Tomyślu.12.Intuicje geometryczne12.1.O kształtowaniu pojęć geometrycznychw umysłach dzieciAbstrakcyjne obiekty geometryczne, np.: trójkąt, prostokąt, koło, prostaodcinek w sensie geometrycznym, istnieją tylko w umysłach ludzi1.Natomiast w realnym świecie:- manipulują oni pudełkiem, płytką, piłką, wałkiem, cegłą itp., dostrze-gają ich wielkość, materiał, z którego są zrobione, a nie tylko kształt,- widzą słońce, horyzont, promień światła, kręgi na wodzie i obserwo-wane linie, koła, łuki, które są wtopione w wiele innych rzeczy.Z takich i podobnych obserwacji oraz doznań człowieczy umysł wydo-bywa to, co się powtarza.Jest to początek złożonego procesu kształto-wania się pojęć geometrycznych, w którym można wyodrębnić kilkapoziomów rozwoju.Sześciolatki znajdują się tutaj na poziomie przedpojęciowym.Takiegookreślenia używa M.Hejny2 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anikol.xlx.pl