, Bolesław Niemierko Ksztalcenie szkolne Podręcznik skutecznej dydaktyki 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.WycieczkaWycieczka jako metoda ksztaÅ‚cenia grupowego polega na obserwacji obiek-tów i procesów udostÄ™pnianych poza szkoÅ‚Ä….Od pokazu różni jÄ… miejsce dokony-wania obserwacji oraz grupowość organizacji uczenia siÄ™.Te dwa warunki bar-dzo komplikujÄ… pracÄ™ nauczyciela.Na wybrane miejsce trzeba siÄ™ udać, nieraz pojechać wiele kilometrów, cowymaga zapewnienia mÅ‚odzieży wygody i bezpieczeÅ„stwa.Kierowanie grupÄ…uczniów poza izbÄ… szkolnÄ…, bez rytuaÅ‚u lekcyjnego (Å‚awki, dzwonki, staÅ‚y ukÅ‚adprzedmiotów), jest trudniejsze, gdyż majÄ… oni wiÄ™cej nowych wrażeÅ„, także typuspoÅ‚ecznego (ubiory, zachowania, Å›lady wczeÅ›niejszych doÅ›wiadczeÅ„).Do tegodochodzi duża ilość informacji, jakÄ… uczniowie majÄ… zdobyć wedÅ‚ug programuwycieczki.Wszystkie metody ksztaÅ‚cenia wymagajÄ… wÅ‚aÅ›ciwego przygotowania, ale wy-cieczka w szczególnoÅ›ci.TÄ™ potrzebÄ™ ilustruje nastÄ™pujÄ…ce prawdziwe wydarzenie:TRZECIE MUZEUMPani Zofia, polonistka tuż po studiach, przygotowaÅ‚a siÄ™ do wycieczki staran-nie: odÅ›wieżyÅ‚a znajomość życia wielkich ludzi, przeczytaÅ‚a przewodniki wy-staw, ba  nawet odbyÅ‚a wÄ™drówkÄ™ z mapÄ… w rÄ™ku po muzeach wielkiego mia-sta.WybraÅ‚a trzy, najważniejsze programowo i najmniej terytorialnie odlegÅ‚e,w tym dwa domy pamiÄ™ci pisarzy.Na poczÄ…tku licealiÅ›ci uprzejmie sÅ‚uchali dialogu pani Zofii z przewodniczkÄ…muzeum, potem zaczÄ™li rozpraszać siÄ™, co trochÄ™ zdenerwowaÅ‚o nauczycielkÄ™.Gdy zaÅ› dziewczÄ™ta poszeptaÅ‚y miÄ™dzy sobÄ… i orzekÅ‚y, że do trzeciego muzeummogÄ… tylko pojechać tramwajem lub wcale nie pójść, wywiÄ…zaÅ‚ siÄ™ nastÄ™pujÄ…cydialog:- Jak to? Przecież wiecie, że to najważniejszy punkt wycieczki!www.waip.com.pl B.Niemierko, KsztaÅ‚cenie szkolne, Warszawa 2007,ISBN 978-83-60807-11-8, © by WAiP 2007RozdziaÅ‚ 8.KsztaÅ‚cenie grupowe252- Tak, ale my jesteÅ›my zmÄ™czone.O, tramwaj jedzie&- Bardzo zatÅ‚oczony i na pewno mi siÄ™ pogubicie!- Przecież nie pierwszy raz tu jesteÅ›my.Ela nawet mieszkaÅ‚a&- Ale nie mamy biletów!- Wojtek już kupiÅ‚ bilety dla caÅ‚ej grupy.- Przecież to tylko jeden przystanek!- Tak, ale jaki dÅ‚ugi&Negocjacje nic nie daÅ‚y i caÅ‚a grupa wróciÅ‚a na stacjÄ™ kolejowÄ…, rozgorÄ…czko-wana, ale zgodna w swoim postanowieniu.Nazajutrz samorzÄ…d klasowy wrazz jednÄ… z mam przeprosiÅ‚ nauczycielkÄ™ za incydent.Ustalono, że siÄ™ o nim zapo-mni, jednak dobra atmosfera do klasy nie wróciÅ‚a.Po miesiÄ…cu utarczek o bylekwestiÄ™ pani Zofia zostaÅ‚a przeniesiona do innego liceum.Jej dawne uczennicewspominajÄ… te przypadki z poczuciem zbiorowej winy.Ten przykÅ‚ad pokazuje, jak wiele bÅ‚Ä™dów może popeÅ‚nić niedoÅ›wiadczonyorganizator wycieczki szkolnej.Oto najważniejsze reguÅ‚y tej metody ksztaÅ‚ceniai dowody ich zÅ‚amania przez paniÄ… ZofiÄ™:1.Nie rozszerzaj zanadto programu dydaktycznego wycieczki.Musiw niej być miejsce także na program spoÅ‚eczny, integrujÄ…cy grupÄ™.Pani Zofia niepowinna planować zwiedzania aż trzech muzeów jednego dnia.2.Rozpoznaj uczestników wycieczki jako grupÄ™ spoÅ‚ecznÄ….Na wycieczcebÄ™dÄ… postÄ™pować zgodnie z normami grupowymi, których rola jest tu wiÄ™kszaniż podczas typowej lekcji.Tu bÅ‚Ä…d pani Zofii byÅ‚ bodaj najwiÄ™kszy.Jej poprzed-niczka, powoÅ‚ana w trybie nagÅ‚ym do oÅ›rodka metodycznego, byÅ‚a wybitnÄ… na-uczycielkÄ…, darzonÄ… uwielbieniem przez mÅ‚odzież, zamiÅ‚owanÄ… w rozwijaniu jejsamorzÄ…dnoÅ›ci.Ona by na pewno speÅ‚niÅ‚a proÅ›bÄ™ zmÄ™czonych uczennic i po-chwaliÅ‚a Wojtka za troskÄ™ o klasÄ™.3.W toku wycieczki ogranicz swoje wypowiedzi do niezbÄ™dnego mini-mum.Niech przemawiajÄ… fakty i osoby z zewnÄ…trz (przewodnicy, pracownicyzwiedzanych zakÅ‚adów).Pani Zofia nie powinna popisywać siÄ™ przed uczniamiswojÄ… wiedzÄ… historycznoliterackÄ….4.Niech uczniowie przygotujÄ… siÄ™ do wycieczki.Jej temat powinien byćim znany tak wczeÅ›nie, by to, co można przeczytać i obejrzeć przed jej rozpoczÄ™-ciem, byÅ‚o dobrze opanowane.Pani Zofia postawiÅ‚a raczej na swojÄ… kompetencjÄ™i to byÅ‚ jej kolejny bÅ‚Ä…d.5.Podziel grupÄ™ na zespoÅ‚y zadaniowe.Koncentracja na zadaniach pozwo-li zespoÅ‚om uniknąć nadmiaru chaotycznych wrażeÅ„ i wnieść coÅ› oryginalnegodo ogólnego dorobku.Nic nie wiemy o tym, by pani Zofia ustanowiÅ‚a zespoÅ‚yzadaniowe. B [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anikol.xlx.pl