, andrzej mencwel, antropologia kultury 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Mechaniczna rachuba czasu odbywa siÄ™ bezaktywnego udziaÅ‚u czÅ‚owieka, który zmuszony jest przyznać, że czas jest od niego nie-zależny.PowiedzieliÅ›my, że miasto staÅ‚o siÄ™ dysponentem wÅ‚asnego czasu, i jest toprawdziwe o tyle, że uwolniÅ‚o siÄ™ ono od kontroli KoÅ›cioÅ‚a.PrawdÄ… jednak jest rów-nież i to, że wÅ‚aÅ›nie w mieÅ›cie czÅ‚owiek przestaje być gospodarzem czasu, gdyż czas,zdobywszy możliwość przemijania niezależnie od ludzi i zdarzeÅ„, ustanawia swojÄ… wÅ‚a-snÄ… tyraniÄ™, której ludzie muszÄ… siÄ™ podporzÄ…dkować.Czas narzuca im swój rytm zmu-szajÄ…c, by dziaÅ‚ali szybciej, Å›pieszyli siÄ™, nie tracili ani chwili.Miejsce czasu poÅ›ródpodstawowych ludzkich wartoÅ›ci wyraznie okreÅ›liÅ‚ Leone Battista Alberti: ,,Trzy sÄ… rze-107 Aron Guriewicz CÓ%7Å‚ TO JEST.CZAS?czy, które czÅ‚owiek może uznać za swojÄ… wÅ‚asność osobistÄ…: duszÄ™, ciaÅ‚o (.) i (.)rzecz najważniejsza (.) czas (De familia, ok.1440).Z wÅ‚asnoÅ›ci Boga czas przeksztaÅ‚-ciÅ‚ siÄ™ we wÅ‚asność czÅ‚owieka. WyÅ‚Ä…czenie czasu z jego konkretnej treÅ›ci stworzyÅ‚omożliwość dostrzeżenia go w formie czysto kategorialnej, jako wÅ‚asność nie  obciążo-nÄ… przez materiÄ™.W przedkapitalistycznej epoce czas byÅ‚ zawsze czasem lokalnym.Nie istniaÅ‚a jednolita skala czasu dla rozlegÅ‚ych obszarów, a tym bardziej dla paÅ„stwalub regionu.Partykularyzm spoÅ‚ecznego życia przejawiaÅ‚ siÄ™ również w systemach ob-liczania czasu, które nie zanikÅ‚y jeszcze dÅ‚ugo po zastosowaniu mechanicznego mie-rzenia czasu: każde miasto miaÅ‚o wÅ‚asny czas.Jednakże w tym nowym sposobieokreÅ›lania czasu tkwiÅ‚a możliwość jego unifikacji i wraz z przejÅ›ciem kontroli nad cza-sem w rÄ™ce wÅ‚adzy paÅ„stwowej zaczęła ona podawać swój czas za jedynie dokÅ‚adnyi narzucaÅ‚a go wszystkim swoim poddanym.Lokalny czas dzieliÅ‚, podczas gdy ogólno-paÅ„stwowy, a wiÄ™c i czas strefowy, staÅ‚ siÄ™ Å›rodkiem integracji, zacieÅ›nienia wiÄ™zi.Powstaje jednolity sposób temporalnego myÅ›lenia.Tak wiÄ™c w póznoÅ›redniowiecznym mieÅ›cie cena czasu wyraznie wzrasta.Jednakżewypowiadana niejednokrotnie przez historyków myÅ›l o tym, że poprzedni etap historiicechowaÅ‚a  obojÄ™tność wobec czasu , może być przyjÄ™ta tylko z zastrzeżeniem: Å›re-dniowiecze miaÅ‚o obojÄ™tny stosunek do czasu w naszym, współczesnym pojÄ™ciu, miaÅ‚ojednak swoje specyficzne formy jego doznawania i postrzegania.Ludzie Å›redniowieczanie sÄ… obojÄ™tni wobec czasu, ale sÄ… maÅ‚o uwrażliwieni na zmiany i rozwój.Ich Å›wia-domość krążyÅ‚a wokół takich tylko kategorii, jak trwaÅ‚ość, tradycjonalizm, powtarzal-ność, i w nich wÅ‚aÅ›nie uÅ›wiadamiali sobie ów rzeczywisty rozwój historyczny, któregotak dÅ‚ugo nie byli w stanie doznawać.Fragmenty książki Arona Guriewicza Katiegorii sriedniewiekowoj kultury, wydanej w 1972 roku.Przedruk wedÅ‚ug wydania polskiego: Aron Guriewicz, Kategorie kultury Å›redniowiecznej, przeÅ‚.Józef Dancygier,PIW, Warszawa 1976, s.105-155.Zachowano tytuÅ‚ rozdziaÅ‚u, pominiÄ™to przypisy.108 Francis C.HaberDarwinowska rewolucja w pojÄ™ciu czasuPrzed Darwinem w myÅ›li historycznej czas matematyczny przeplataÅ‚ siÄ™z teologicznym.Czas matematyczny sÅ‚użyÅ‚ do ustalania chronologii zdarzeÅ„ aktual-nych, ale ukÅ‚adem, w którego obrÄ™bie zdarzenia miaÅ‚y swojÄ… czasowÄ… egzystencjÄ™, byÅ‚czas teologiczny.Jak dÅ‚ugo wierzono, że Bóg stworzyÅ‚ Å›wiat w pewnym celui wedÅ‚ug planu, który zostanie objawiony i osiÄ…gnie speÅ‚nienie w z góry oznaczonymmomencie, czas w historii byÅ‚ transcendentalny i teologiczny.Przekonanie to byÅ‚outrzymywane w chrzeÅ›cijaÅ„skiej kosmologii w okresie patrystycznym, szczególniedziÄ™ki wpÅ‚ywom Å›w.Augustyna.Silnym dla niego poparciem byÅ‚ w siedemnasto-i osiemnastowiecznej teologii naturalnej dowód z celowoÅ›ci, tj.dowód na istnienieBoga oparty na hipotezie o ostatecznym celu istnienia wszechÅ›wiata.Ponieważ naukadostarczaÅ‚a nowych dowodów zÅ‚ożonoÅ›ci planu stworzenia, nieunikniony wydawaÅ‚ siÄ™wniosek, że tylko rozum Boga, a nie gra przypadków, mógÅ‚ stworzyć rzeczy tak za-gadkowe, jakie wystÄ™pujÄ… na Å›wiecie.Jeżeli przyroda objawia tak staranne planowa-nie, Å‚atwo byÅ‚o przyjąć, że również historia jest objawieniem planu.Taki byÅ‚ chrzeÅ›ci-jaÅ„ski punkt widzenia, przynajmniej od czasów Å›w.Augustyna.I nawet w okresie laicy-zacji OÅ›wiecenia, gdy historia (zbawienia) byÅ‚a atakowana, Å‚atwo byÅ‚o utrzymać trans-cendentalny model czasu, a to dziÄ™ki deifikacji Natury.Teoria Darwina, wyjaÅ›niajÄ…ca historiÄ™ życia organicznego na Ziemi, prezentowaÅ‚apierwszÄ… dajÄ…cÄ… siÄ™ przyjąć możliwość obok dowodu celowoÅ›ci i pozwoliÅ‚a na myÅ›le-nie o czasie historycznym w kategoriach nieteologicznych.W tym sensie twierdzÄ™, żew pojmowaniu czasu Darwin dokonaÅ‚ rewolucji.W dodatku usuniÄ™cie teleologiiz historii spowodowaÅ‚o nadawanie faktom historycznym Å›wieckiego znaczenia.Od tegomomentu przyczynowoÅ›ci historycznej należaÅ‚o poszukiwać w faktach historycznych,a cele transcendentne nie mogÅ‚y być wykorzystywane do wyjaÅ›niania, dlaczego wyda-rzenia nastÄ…piÅ‚y tak, jak nastÄ…piÅ‚y.CaÅ‚y sÅ‚ownik zwrotów staÅ‚ siÄ™ sÅ‚ownikiem figur czy-sto retorycznych:  czasy wzywajÄ… czÅ‚owieka ,  czas dojrzaÅ‚ do. ,  peÅ‚nia czasu.itd.109 Francis C.Haber DARWINOWSKA REWOLUCJA W POJCIU CZASUOczywiÅ›cie zmiany w rozumieniu czasu historycznego i natury faktów historycz-nych nie nastÄ…piÅ‚y od razu i nie sam Darwin je spowodowaÅ‚.ProponujÄ™ wiÄ™c przed-stawić krótki historyczny zarys, który pozwoli na dostrzeżenie w odpowiedniej per-spektywie, jak czas teleologiczny zostaÅ‚ zastÄ…piony czasem Darwinowskim.Historia uÅ›wiÄ™cona[.] PojÄ™cia niepowtarzalnoÅ›ci zjawisk i ich linearnej sekwencji czasowej w hi-storii sÄ… czÄ™sto wywodzone z biblijnego spojrzenia na czas i historiÄ™.I chociaż nie jestto bÅ‚Ä™dne, jest jednak dla okresu wczesnego chrzeÅ›cijaÅ„stwa niewÅ‚aÅ›ciwe.PojÄ™cieczasu musi być zrównoważone w obrÄ™bie kontekstu, którego zasadniczym intrygujÄ…-cym, modelem jest dramat zbawienia [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anikol.xlx.pl