, Sw. Jan Od Krzyza Dziela 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Bo kiedy w duszy rozmiłowanej zabraknie tego, co przyrodzone, natychmiast wlewa się w niąto, co boskie, sposobem tak naturalnym jak i nadprzyrodzonym, ponieważ prawa naturywykluczają próżnię.5.Człowiek duchowy, gdy nie może rozmyślać, powinien nauczyć się trwać w miłosnejuwadze na Boga, z całkowitym spokojem umysłu, choć mu się zdaje, że nic nie czyni.Wtedybowiem w krótkim czasie przeniknie mu duszę boskie odpocznienie wraz z przedziwnym iwzniosłym poznaniem Boga, okrytym boską miłością.Niech unika niepotrzebnych już form,wyobrażeń i rozmyślań, by niepokojąc duszę nie wyrywał jej z zadowolenia i pokoju ku temu,co przyjmuje z niechęcią i odrazą.Kto by się zaś obawiał, że nic nie czyni, niech zważy, żewiele czyni uspokajając duszę i utrzymując ją w odpocznieniu bez jakiegokolwiek działania ipożądania.Wtedy bowiem spełnia to, co Pan mówi przez Dawida: Vacate et videte, quoniamego sum Deus\ “Uspokójcie się i obaczcie, żem ja jest Bogiem” (Ps 45, 11); czyli: Uwolnijciesię od wszystkich rzeczy, tak wewnętrznie jak i zewnętrznie, a zobaczycie, że ja jestemBogiem.Rozdział 16Mówi o pojmowaniach wyobrażeniowych, pojawiających się w fantazji sposóbnadprzyrodzony.Wskazuje, że nie mogą one służyć duszy za najbliższy środek zjednoczenia zBogiem.1.Po omówieniu wrażeń, które fantazja i wyobraźnia może przyjąć sposobem naturalnym idziałać w nich dyskursywnie, należy tutaj zwrócić uwagę na przeżycia nadnaturalne, zwanewidzeniami wyobrażeniowymi, które również ze względu na to, że występują jako obrazy,formy i postacie, przynależą do tego zmysłu podobnie jak wrażenia naturalne.2.Pod nazwą widzeń wyobrażeniowych rozumiemy wszystko to, co przedstawić się możewyobraźni drogą nadprzyrodzoną, a więc: obrazy, kształty, postacie i pojęcia.Wszystkiebowiem wrażenia i pojęcia, które wchodzą do duszy za pośrednictwem pięciu zmysłów ciała izatrzymują się w niej sposobem naturalnym, mogą również wejść w nią sposobemnadprzyrodzonym, czyli że mogą się jej ukazać bez żadnego współdziałania zmysłówzewnętrznych.Fantazja bowiem i pamięć są dla umysłu jakby archiwum i schowkiem, wktórym gromadzą się wszelkie kształty i obrazy rozumowe.Po otrzymaniu ich drogą pięciuzmysłów lub sposobem nadprzyrodzonym, przechowują się tam i odbijają jakby wzwierciadle.Pamięć bowiem przedstawia je rozumowi, który rozpatruje je i osądza.Oprócztego działania wyobraźnia może stwarzać i przedstawiać jeszcze inne rzeczy na podobieństwotych, które tam poznaje.3.Trzeba także wiedzieć, że jak pięć zmysłów zewnętrznych przedkłada i przedstawia obrazyi pojęcia swoich przedmiotów zmysłom wewnętrznym, tak w sposób nadprzyrodzony, bezudziału zmysłów zewnętrznych, Bóg i szatan przedstawić może te same obrazy i pojęcia,tylko o wiele piękniejsze i doskonalsze.I rzeczywiście, przez takie wyobrażenia Bógniejednokrotnie przedstawia duszy wiele tajemnic i naucza ją wielkiej mądrości.Widać to ztego, co mówi Pismo święte.Tak np.Izajasz prorok ujrzał Boga w chwale pod postaciąobłoku, przesłaniającego świątynię, i serafinów, którzy skrzydłami zakrywali swoje oblicze inogi (Iz 6, 1-2).Jeremiasz widział Boga pod postacią czuwającej różdżki (Jr l, 11), Daniel zaświdział Go w różnych widzeniach (Dn 7, 10).Szatan również usiłuje swoimi, pozornie dobrymi wizjami uwieść duszę.Jest o tym mowa wtrzeciej Księdze Królewskiej.Wprowadził tam szatan w błąd wszystkich proroków Achaba,przedstawiając im w wyobraźni rogi, którymi król miał zniszczyć Syrię.Oczywiście było tokłamstwo (l Kri 22, 11).Podobne było widzenie, jakie miała żona Piłata, iżby nie wydawał wyroku na JezusaChrystusa Pana naszego (Mt 27, 19) i inni w wielu miejscach Pisma świętego.Jest więcpewne, że wizje wyobrażeniowe ukazują się duszom postępującym w zwierciadle fantazji iwyobraźni częściej nawet niż zjawiska cielesne, zewnętrzne.O ile te obrazy i wyobrażenia nieróżnią się od tych, które przez zmysły zewnętrzne wchodzą do duszy, o tyle natomiast co doskutków, jakie sprawiają i co do ich doskonałości, zachodzi wielka różnica.Są one bowiemsubtelniej sze i więcej działają na duszę, jako że są i nadprzyrodzone i głębsze niżnadprzyrodzone zewnętrzne.Nie przeszkadza to jednak, by niektóre z tych widzeń cielesnych zewnętrznych sprawiaływiększy skutek niż tamte wewnętrzne.Bo (s.238) w końcu dzieje się tak, jak Bóg chce,udzielając się przez nie duszy.To tylko chcemy powiedzieć, że widzenia wyobrażeniowe,jako takie, większe skutki sprawiają, są bowiem bardziej duchowe.4.W ten zmysł wyobraźni i fantazji zwykł wdzierać się szatan swymi podstępami, raznaturalnymi, to znów nadnaturalnymi.Wyobraźnia bowiem jest jakby bramą i wstępem doduszy, dokąd przychodzi rozum brać lub zostawiać jakby w porcie albo na rynku swegozaopatrzenia.Toteż zawsze, Bóg zarówno jak i szatan, działają tu na wyobraźnię swymiobrazami i formami naturalnymi lub nadprzyrodzonymi, aby ta przedstawiła je rozumowi.Bóg jednak ma wiele innych środków, by pouczyć duszę [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anikol.xlx.pl