, Sw. Jan od Krzyza DZIELA WSZY 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.I rzekłem: Nie będę Go wspominał ani nie będę więcej mówiłimieniem Jego‖ (Jr 20, 7-9).Chociaż prorok mówił te słowa ze zniechęceniem człowiekasłabego, który nie może znieść dróg i tajemnic Bożych, to równocześnie daje nam wyraźniepoznać różnicę, jaka zachodzi pomiędzy spełnieniem się słów Boga a zwyczajnymznaczeniem ich brzmienia.Dlatego też proroków uważano za zwodzicieli i tyle cierpieli oni zpowodu proroctw, że ten sam Jeremiasz mówi: Formido et laqueus facta est nobis vaticinatioet contritio; ―Strachem i sidłem stało się nam proroctwo i skruszeniem‖ (Lm 3, 47).1601.Dlatego też prorok Jonasz uciekł, gdy go Bóg posłał na przepowiadanie zniszczeniaNiniwy.Wiedział bowiem, jak różnią się słowa Boże od zrozumienia ludzkiego i jak różne sąich przyczyny.Uciekł więc, aby się z niego nie śmiano, gdyby się proroctwo nie spełniło, apotem przez czterdzieści dni wyczekiwał za murami miasta, by (s.262) ujrzeć czy się spełni.A kiedy proroctwo się nie spełniło, strapiony wielce mówił do Boga: Obsecro, Domine,numquid non hoc sit verbum meum, cum adhuc essem in terra mea? propter hocpraeoccupavi, ut fugerem in Tharsis; ―Proszę, Panie, czy nie to jest słowo moje, gdym jeszczebył na ziemi mojej? Dlatego chciałem uprzedzić, uciekając do Tarsis‖ (Jon 4, 2).I rozżalił sięprorok i błagał Boga, iżby go pozbawił życia.8.Dlaczego więc mamy się dziwić, że pewne słowa i przepowiednie, jakich Bóg udzieladuszom, nie spełniają się według ich rozumienia? Bóg na przykład zapewni o czymś jakąduszę, przedstawi i przyrzeknie jej dobro lub zło dla niej lub dla innych, opierając się przytym na zasługach czy grzechach danej duszy lub innych.Spełnienie przepowiedni będzieuzależnione od trwania tej przyczyny.Że zaś przyczyna jest zmienna, więc przyrzeczeniemoże się zmienić.Dlatego też należy polegać nie na własnym rozumieniu, lecz oprzeć sięcałkowicie na wierze.Rozdział 21Objaśnia, że Bóg, chociaż odpowiada niekiedy na to, o co Go prosimy, nie podoba sobie wużywaniu takich sposobów.Udowadnia, że chociaż Bóg zgadza się i odpowiada, to jednakczęsto gniewa się z tego powodu.l.Ludzie duchowi sądzą czasem, że dobrą jest rzeczą ciekawość, z jaką pragną się dowiedziećpewnych rzeczy sposobem nadprzyrodzonym.Uważają to za dobre i miłe Bogu na podstawietego, że Bóg odpowiada czasem na te ich pragnienia.Chociaż rzeczywiście jest prawdą, żePan Bóg czasem odpowiada, nie jest to jednak sposób właściwy i Bóg tego nie chce.Raczejprzeciwnie, często się gniewa, gdyż to Go obraża.Przyczyna leży w tym, że żadnemu stworzeniu nie wolno wychodzić poza granice, jakie Bógzakreślił jego stanowi według natury.Naznaczył On ludzkiemu rozumowi naturalne granicedziałalności.Toteż nie wolno człowiekowi poza nie wykraczać, a odkrywanie rzeczysposobem nadprzyrodzonym jest wychodzeniem z granic naturalnych.Jest to więc rzecząniedozwoloną i Bóg tego nie chce, gdyż obraża Go to wszystko, co jest niedozwolone.Dobrzeo tym wiedział król Achaz, bo chociaż z woli Boga mówił mu Izajasz, by prosił o jakiś znak,nie chciał tego uczynić i odpowiedział: Non pętam et non tentabo Dominum: ―Nie będę prosiłi nie będę kusił Pana‖ (Iz 7, 12).Odnoszenie się więc do Boga drogami nadzwyczajnymi, tj.nadprzyrodzonymi, jest Jego kuszeniem.2.Może więc ktoś zapytać: jeśli Bóg tego nie chce, dlaczego czasem odpowiada? Powiemprzede wszystkim, że [niekiedy takie odpowiedzi daje szatan.Lecz jeśli i Bóg odpowiada,]czyni to dla słabości duszy, by nie wpadła w przygnębienie, nie zawracała z drogi, którą chceiść i nie sądziła, że Bóg jest dla niej zbyt surowy, a przez to nie była wystawiona na zbyt161wielką próbę.Czasem znowu dla innych, Bogu tylko znanych przyczyn wynikających zesłabości danej duszy, widzi On, że odpowiedzieć należy i zniża się ku niej tą drogą.Czyni takprzeważnie z duszami słabymi i wątłymi, by im dać zakosztować smaku i bardziej zmysłowejsłodyczy w przestawaniu z Sobą.Nie jest to jednak dowodem, że Pan Bóg podoba sobie wtakich sposobach obcowania, czy w takiej drodze.Jeśli dzieje się tak, to tylko dlatego, że, jakmówiliśmy, Bóg daje każdemu według jego właściwości, jest bowiem jak źródło, z któregokażdy czerpie swoim naczyniem.Wyjątkowo pozwala używać przewodów nadzwyczajnych,ale nie znaczy to, że wolno za ich pomocą otrzmywać wodę.Od Niego to zależy, kiedy, jak ikomu zechce tym sposobem udzielić, my nie mamy do tego żadnego uprawnienia.Widzącwięc nieraz, jak mówiliśmy, dusze dobre i proste, nie odmawia im, by ich nie zasmucać iodpowiada na ich żądanie.Ale nie jest to dowodem, że ten sposób jest Mu miły.3.Wyjaśnimy to lepiej na przykładzie.Ojciec rodziny ma na stole zastawione liczne irozmaite potrawy, jedne lepsze od drugich.Dziecko prosi go nie o najlepszą, lecz o pierwszą,która mu się spodoba [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anikol.xlx.pl