, Koneczny.Feliks Cywilizacja zydowska 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.KonfirmacjÄ™ zaÅ› wprowadzono wkrótce w Karlsruhe, w Królewcu i WrocÅ‚awiu, gdywtem niespodzianie zakazano tego w Prusiech w roku 1836, a w katolickiej Bawarii w roku 1838, uważajÄ…c, żetkwi w tym profanacja tak protestanckiej konfirmacji, jako też katolickiego bierzmowania1152.Z tym wszystkim zwolennicy reform nie byli jeszcze pewni swego.W samym np.Berlinie konserwatyÅ›cipozostawali u steru.W starej synagodze berliÅ„skiej panowaÅ‚ jeszcze okoÅ‚o roku 1840 straszliwy nieÅ‚ad, a wszkole przy niej ani jeden chÅ‚opiec nie rozumiaÅ‚, co bÄ™bni na pamięć, uczÄ…c siÄ™ hebrajskiego tekstu Zakonu; abyÅ‚o tam siedmiu nauczycieli!ZapanowaÅ‚a poÅ›ród niemieckich %7Å‚ydów zupeÅ‚na wolność, a raczej dowolność wyznaniowa.OkoÅ‚o wÅ‚aÅ›nieroku 1840, jak stwierdziÅ‚ Philippsohn,  każdy rabin, każda gmina, szli nadal, jak przedtem, swojÄ… drogÄ…", nieukrócajÄ…c  panujÄ…cej od dawien dawna w żydostwie wolnoÅ›ci myÅ›li i wiary"1153.A zatem wolno byÅ‚o każdejbóżnicy urzÄ…dzać siÄ™ wedle woli swych wÅ‚aÅ›cicieli, gminy czy stowarzyszeÅ„, czy osób prywatnych.Opozycjaprzeciw neorabinizmowi posiadaÅ‚a bóżnic wiÄ™cej, niż  liberalni".A najciężej szÅ‚o na WÄ™grzech, gdzie fundacjaWertheimera zapewniaÅ‚a talmudystom dawnego typu caÅ‚Ä… pięćdziesiÄ…tkÄ™ uczonych w PiÅ›mie, zwolnionych odwalki o byt.Na WÄ™grzech zdarzaÅ‚y siÄ™ klÄ…twy za niemieckie wychowywanie dzieci; wypÄ™dzano ze szkół wdziedziÅ„cach bóżniczych dzieci za posiadanie niemieckiej książki.Nigdzie nie byÅ‚o wiÄ™kszego oporu przeciw postÄ™powi"1154.Od roku 1844 zaczynajÄ… siÄ™ w Niemczech ponowne próby, żeby rabinom  maskilim zapewnićkierownictwo.ZjechaÅ‚o siÄ™ ich 24 w BrunÅ›wiku i powziÄ™li uchwaÅ‚y  radykalne", dopuszczajÄ…c nawetmałżeÅ„stw mieszanych (czego nie chciano przyznać Napoleonowi).Ale zaraz zaprotestowaÅ‚o 117 rabinów, odHolandii do.Galicji.RzÄ…d brunÅ›wicki zniósÅ‚ wtenczas odbieranie przysiÄ™gi  more iudaico"1155.PokazaÅ‚o siÄ™ jednak, że rabinów  postÄ™powych" jest wiÄ™cej, niż sami przypuszczali, nie kwapiÄ…c siÄ™ doBrunÅ›wiku.Zaraz nastÄ™pnego roku odbyto drugi zjazd we Frankfurcie n/M, liczniejszy, i uchwalono, żebyjÄ™zyk hebrajski zastÄ™pować w bóżnicy niemieckim, w niewielu zaledwie punktach nabożeÅ„stwa zachowujÄ…chebrajszczyznÄ™.PrzyjÄ™to też interpretacjÄ™ mesjanizmu  bez lokalizmu i personifikacji", tj., że przez mesjanizmnależy rozumieć odrodzenie żydostwa (w duchu postÄ™powym), gdziekolwiek ono siÄ™ dokona.W nabożeÅ„stwiezachowano w modÅ‚ach wspominki dawnych ofiar, lecz skreÅ›lono proÅ›bÄ™ o ich przywrócenie.Tenże zjazdzgodziÅ‚ siÄ™ jednomyÅ›lnie wprowadzić do synagog organy.W roku 1845 zaÅ‚ożono w Berlinie  Genossenschaft für Reform im Judentume", które pozyskawszy 300czÅ‚onków, urzÄ…dziÅ‚o sobie wÅ‚asnÄ… bóżnicÄ™.Komisja do opracowania rytuaÅ‚u zapewniÅ‚a jÄ™zykowi niemieckiemu1151Hi 203; Phi I 174, 175; Sl 202-205, 207, 209, 2111152Phi I 1871153PhiI 172, 2151154Phi I 215, 2621155Phi I 210, 212Print to PDF without this message by purchasing novaPDF (http://www.novapdf.com/) niemal wyÅ‚Ä…czność; w bóżnicy kazano gÅ‚owÄ™ odkrywać; z modlitewnika usuniÄ™to wszystko, co dotyczy ofiar.UsuniÄ™to tallit (zasÅ‚onÄ™ modlitewnÄ…) i dÄ™cie na szofarach.Kobiety dopuszczano do udziaÅ‚u w nabożeÅ„stwachna równi z mężczyznami.Zniesiono też drugie Å›wiÄ™ta, z wyjÄ…tkiem rosz-haszpanach.Pewien mÅ‚ody kandydatrabinacki proponowaÅ‚ zaÅ‚ożyć  deutsch-jüdische Kirche" na wzór  Deutsch-Katoliken".Zaprowadzonopodwójne nabożeÅ„stwa, w soboty i powtórnie w niedziele, a w roku 1849 odprawiano tylko niedzielne1156.Toatoli nie utrzymaÅ‚o siÄ™.W ogóle nastaÅ‚a szybka reakcja.Kiedy w roku 1846, we WrocÅ‚awiu, zjechawszy siÄ™ 26 rabinów, oÅ›mielili siÄ™ uchwalić wyjÄ…tki od spoczynkusabatowego i zÅ‚agodzić przepisy operacji obrzezania; tego byÅ‚o już za wiele prawowiernym i zjazd czwarty,zwoÅ‚any do Mannheim w roku 1847, nie doszedÅ‚ do skutku, bo sami %7Å‚ydzi wystarali siÄ™ u rzÄ…du o zakaz1157.Z Niemiec przyszedÅ‚ ruch jÄ™zykowy do innych krajów.Francja okazaÅ‚a rychÅ‚o swÄ… wdziÄ™czność.Już wlutym 1831 zrównano kult żydowski z chrzeÅ›cijaÅ„skimi, gdy tymczasem ustawa pruska z roku 1833przyznawaÅ‚a im prawa tylko  bürgerliche", tj.cywilne, prywatne, lecz nie  staatsbürgerliche", nie polityczno-obywatelskie.Na nowÄ… bóżnicÄ™ trzeba byÅ‚o jeszcze pozwolenia królewskiego.OgraniczonÄ… pozostaÅ‚a nawetswoboda przesiedlania siÄ™.We Francji zaÅ› byÅ‚o już w roku 1836 w armii kilkudziesiÄ™ciu oficerów i jedengeneraÅ‚-lieutenant.W parlamencie posÅ‚owaÅ‚ zaÅ› już Gremieux, a w roku 1846 przybyÅ‚ drugi i trzeci posełżydowski.Trzech ich byÅ‚o zasiadali we trzech stronnictwach1158.ZbliżajÄ…ce siÄ™ wypadki w roku 1846 zastaÅ‚y żywioÅ‚ żydowski wszÄ™dzie bardzo wzmożony, a dodawaÅ‚y imnowych siÅ‚.Po raz pierwszy brali %7Å‚ydzi wybitniejszy udziaÅ‚ w przygotowywaniu wypadków, a nawet nieraznależąc do kierowników ruchu.Wiadomo, że do haseÅ‚  wiosny narodów" należaÅ‚o wszÄ™dzie caÅ‚kowiterównouprawnienie %7Å‚ydów.Już też %7Å‚ydzi wszÄ™dzie mieli w swym programie uznanie rabinów zaduchowieÅ„stwo.Wszyscy maskilim stali po stronie rewolucji.%7Å‚ydzi dawniejszego typu, tj., nie uznajÄ…cy reformy form, dÅ‚ugo jeszcze walczyli ze swymiwspółwyznawcami  oÅ›wieconymi" [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anikol.xlx.pl