,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Niech takżeprzedstawi to doświadczonemu spowiednikowi lub innej osobie roztropnej i wiedzącej, co wnich jest słusznego.Niech również postępuje za tym, co jej doradzą, z zaparciem izapomnieniem siebie samej.Jeśli jednak nie ma osoby doświadczonej w tych rzeczach, niechsię nie zwierza byle komu.Aatwo tu bowiem napotkać takich, którzy raczej jej zaszkodzą,aniżeli pomogą.Dusze bowiem nie powinny być kierowane przez byle kogo, gdyż nie jestrzeczą obojętną zbłądzić lub utrafić dobrze w tak ważnej sprawie.6.Bardzo ważne jest tutaj, żeby dusza nie szła za własnym zdaniem i nie przyjmowała tychsłów bez rady i bez potwierdzenia innych.Oszukania są tu bowiem tak subtelne i ukryte, żedusza nie nastawiona wrogo do tych rzeczy, łatwo w błąd popadnie [albo w malej rzeczy, albow wielkiej].(s.304)7.O tych złudzeniach i niebezpieczeństwach, grożących duszy, mówiliśmy już w rozdziałach17, 18, 19 i 20 (32) tej księgi.Podaliśmy tam również odpowiednie przestrogi.Nie będę ichwięc tutaj powtarzał, tylko to jedno [dla bezpieczeństwa] zalecam, by na takich rzeczachzbytnio nie polegać, [choćby się nawet wydawały czymś wielkim, lecz kierować się wewszystkim zdrowym rozsądkiem i tym, czego nas Kościół nauczył i codziennie naucza].Rozdział 31Mówi o słowach substancjalnych, jakie duch odbiera wewnętrznie.Podaje jaka jest różnicamiędzy tymi słowami a słowami formalnymi.Wskazuje na korzyści, jakie one przynoszą.Podaje rady co do wyrzeczenia się i w ogóle co do ustosunkowania się do nich duszy.l.Trzeci rodzaj słów wewnętrznych to słowa substancjalne.Choć w istocie swojej są onerównież słowami formalnymi, gdyż tak samo formują się w duszy, tym się jednak różnią, żesprawiają w duszy skutek żywy i istotny, czego same słowa formalne nie czynią.Każde zatemsłowo substancjalne jest zarazem i formalne, nie każde jednak słowo formalne jestsubstancjalne, lecz jedynie to, które substancjalnie wraża w duszę to, co oznacza.Gdyby naprzykład Pan Bóg rzekł duszy formalnie słowo substancjalne: Bądz dobra , natychmiastsubstancjalnie stałaby się dobra.Gdyby rzekł: Kochaj mnie , posiadłaby i odczuła w sobienatychmiast istotę miłości Bożej.Gdyby jej wśród trwogi powiedział: Nie lękaj się ,natychmiast odczułaby w sobie spokój i odwagę. Mowa Pańska bowiem - mówi Mędrzec -pełna jest mocy (Koh 8, 4).Sprawia też w duszy rzeczywiście to, co powiada.Daje topoznać król Dawid, gdy mówi: Oto podnosi głos swój, głos mocy (Ps 67,34).Tak uczynił zAbrahamem, gdy mu rzekł: Chodz przede mną i bądz doskonały (Rz 17,1).Abrahamrzeczywiście stał się doskonały i zawsze chodził w obliczności Bożej.Taką moc miały również słowa Chrystusa, jak czytamy w Ewangelii, bo uzdrawiał niminatychmiast i wskrzeszał umarłych.Tak również przemawiał substancjalnie do niektórychdusz, a słowa te są (s.305) bezcennej wartości, przynoszą bowiem duszy żywot, odwagę iniezrównane dobra, ponieważ jedno takie słowo Boże więcej czyni w duszy dobra, niż onasama wykonała go w ciągu całego życia.2.Odnośnie do tych słów dusza nie ma nic do zdziałania, niczego nie chce, niczego nieodrzuca, niczego się nie obawia.Nic dusza nie czyni, bo Pan Bóg nie wypowiada tych słów substancjalnych po to, by ona jewypełniała, lecz aby sam je w niej wypełniał.I tym właśnie różnią się od słów formalnych isukcesywnych.A mówię, że dusza niczego nie chce, bo nie potrzeba jej chcenia do tego, by Bóg te słowaurzeczywistniał, ani jej niechęć nie wystarczy, by nie sprawiały wspomnianego skutku.Powinna więc jedynie zachowywać się wobec nich z poddaniem i pokorą.Niczego nie odrzuca, skutek ich bowiem zostaje w duszy w sposób istotny i pełen dobraBożego, względem którego, skoro je ona przyjmuje biernie, wszelkie jej działanie jest zbędne.Nie lęka się żadnego oszukania, bo rozum ni szatan wmieszać się tu nie mogą.Szatan nigdynie jest zdolny spowodować substancjalnego skutku w jakiejś duszy w sposób bierny, tak, byna stałe mógł w niej wywierać skutek swojego słowa.Może to uczynić jedynie wtedy, gdydusza odda mu się dobrowolnie i gdy on przebywa w niej jako władca, sprawiając w niej teskutki, oczywiście nie w dobrym, ale w złym.Gdyby bowiem dusza była z nim złączona wświadomej złości, mógłby w niej działać skutecznie, stosownie do słów wyżejwspomnianych, zawsze oczywiście w materii zła.Doświadczenie bowiem wskazuje, że szatanwiele dobrych dusz uwodzi przez sugestię i przez swój wielki wpływ.Nie może on jednaknigdy sprawiać w duszy skutków podobnych do dobrych.Ze słowami bowiem Bożymi niemożna żadnych słów zestawić.Wyraził to sam Bóg mówiąc do Jeremiasza: Co plewom dopszenicy? Czyż słowa moje nie są jak ogień i jak młot kruszący skałę? (Jr 23, 28-29) [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
Archiwum
|