,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.(.) — Istniej¹ pewne wskazówki do rozwiniêcia tego szesnastop³atkowego kwiatu lotosu w inny sposób.Prawdziwa wiedza duchowa odrzuca tego rodzaju wskazówki.Wiod¹ one bowiem do zniszczenia fizycznego zdrowia i do moralnej zguby.(.)W razie pojawienia siê pewnego daru jasnowidzenia, wykszta³cenie jakiegoœ spaczonego kwiatu lotosu powoduje nie tylko z³udzenia i fantastyczne wyobra¿enia, lecz równie¿ zboczenia i brak ostoi w codziennym ¿yciu.(.) W razie nieprawid³owego wyszkolenia ³atwo ujawniaj¹ siê jedynie niegdyœ uprzednio rozwiniête p³atki, a te, które na nowo nale¿y wykszta³ciæ, marniej¹.Szczególnie zdarza siê to wtedy, gdy przy szkoleniu za ma³o uwagi zwraca siê na logiczne rozumowe myœlenie.Jest rzecz¹ najwiêkszej wagi, by uczeñ wiedzy tajemnej by³ cz³owiekiem rozumnym i myœla³ jasno.Kolejn¹ wa¿n¹ rzecz¹ jest staranie siê o najwiêksz¹ jasnoœæ w mowie.(.) Uczniowie wiedzy tajemnej na pocz¹tku nauki zazwyczaj dziwi¹ siê, ¿e ludzie duchowo ju¿ wyszkoleni tak ma³o okazuj¹ zainteresowania ich prze¿yciami.Otó¿ by³oby to dla nich najkorzystniejsze, aby o swych prze¿yciach zachowywali ca³kowite milczenie i nie chcieli niczego omawiaæ, nawet tego, czy Ÿle, czy dobrze udaje siê im wykonywanie æwiczeñ lub przestrzeganie wskazówek.(.) Oglêdnoœæ w tworzeniu i wypowiadaniu s¹dów powoli stanie siê szczególnym znamieniem ucznia wiedzy tajemnej.Wzrasta natomiast jego zdolnoœæ do odbierania wra¿eñ i doœwiadczeñ, którym w milczeniu pozwala przewijaæ siê przed sob¹ celem zebrania jak najwiêcej danych do wydania s¹du.(.) W podobny sposób, jak ów szesnastop³atkowy, kszta³tuje siê w pobli¿u serca dwunastop³atkowy kwiat lotosu.I tego kwiatu po³owa p³atków równie¿ istnia³a i by³a czynna w jednym z minionych stanów rozwoju cz³owieka.Zatem tych szeœciu p³atków nie potrzeba ju¿ szczególnie wykszta³caæ w procesie tajemnego szkolenia.(.) I znów celem przyspieszenia ich rozwoju uczeñ musi pewnym czynnoœciom duszy œwiadomie nadawaæ okreœlony kierunek.Otó¿ trzeba sobie zdaæ z tego sprawê, ¿e spostrze¿enia poszczególnych zmys³ów duchowych i dusznych posiadaj¹ odmienny charakter.Dwunastop³atkowy kwiat lotosu komunikuje nam co innego ni¿ kwiat szesnastop³atkowy.Ten ostatni spostrzega postacie.Rodzaj myœli w³aœciwy dla pewnej duszy, prawa przebiegu jakiegoœ zjawiska przyrody jawi¹ siê szesnastop³atkowemu kwiatu lotosu jako postacie.Lecz postacie te nie s¹ sztywne i spokojne, ale s¹ to formy ruchliwe, wype³nione ¿yciem.(.) Ca³kiem inne spostrze¿enia ods³aniaj¹ siê za poœrednictwem dwunastop³atkowego kwiatu lotosu.Rodzaj tych spostrze¿eñ scharakteryzowaæ mo¿na w przybli¿eniu, okreœlaj¹c je jako duszne “ciep³o i zimno".Jasnowidz uposa¿ony tym zmys³em czuje takie duszne ciep³o i zimno wyp³ywaj¹ce z figur spostrzeganych za pomoc¹ szesnastop³atkowego kwiatu lotosu.(.) Mimochodem wspomnê tutaj, ¿e w trakcie tajemnego szkolenia nigdy nie wykszta³ca siê jednego tylko zmys³u bez drugiego.(.) Z wykszta³ceniem siê dwunastop³atkowego kwiatu lotosu jasnowidz¹cy nabywa g³êbokiego zrozumienia przejawów przyrody.Wszystko, co polega na wzrastaniu, rozwijaniu siê - wydziela duszne ciep³o, a co jest w stanie przemijania, rozk³adu - pojawia siê z cech¹ dusznego zimna.Do rozwiniêcia tego zmys³u nale¿y d¹¿yæ w nastêpuj¹cy sposób.Pierwsz¹ rzecz¹, na któr¹ uczeñ powinien w tej sprawie zwracaæ uwagê, jest uporz¹dkowanie toku swych myœli (tak zwana kontrola myœli).Podobnie jak szesnastop³atkowy kwiat lotosu osi¹ga swój rozwój pod wp³ywem prawdziwych myœli o donios³ym znaczeniu, tak kwiat dwunastop³atkowy dziêki wewnêtrznemu opanowaniu toku myœli.(.) Im bardziej jedna myœl wyp³ywa z drugiej i im bardziej unikamy wszelkiej nielogicznoœci, tym bardziej organ ten nabiera w³aœciwego sobie kszta³tu.(.) W ciszy, w swoim wnêtrzu, uczeñ stara siê nadaæ logiczny, rozs¹dny kierunek burzliwie atakuj¹cym go myœlom z zewn¹trz.(.) - Wtóre polega na wprowadzeniu takiej samej konsekwencji do swego dzia³ania (kontrola czynnoœci).(.) Po wykonaniu jakiejœ czynnoœci uczeñ stosuje do niej nastêpn¹, w ten sposób, by wynika³a w logiczny sposób z poprzedniej.(.)- Trzecim z rzêdu jest wyrobienie w sobie wytrwa³oœci [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
Archiwum
|