,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zob.I.D Ä… m b s k a , W sprawie tzw.nazw pustych, PrzeglÄ…d Filozoficzny" 44 (1948) 77-81.Precyzyjne,wÅ‚aÅ›ciwe okreÅ›lenie treÅ›ci i zakresu nazwy nie jest sprawÄ… Å‚atwÄ….Por.J.L e s z c z y Å„ s k i , O treÅ›cinazw, Studia Logica" 9 (1960) 133-156.148akt rozumienia czy stosowania (ze zrozumieniem) nazwy ogólnej.PojÄ™ciem ogólnymbywa te\ nazywane znaczenie nazwy ogólnej (w danym jÄ™zyku), przedmiot ogólny toobiektywnie (tzn.niezale\nie od Å›wiadomoÅ›ci i jÄ™zyka) istniejÄ…cy ogół, to (po platoÅ„skurozumiana) idea czÅ‚owieka jako takiego, trójkÄ…ta w ogóle.PojÄ™cia powstajÄ… spontanicznie lub sÄ… wytworem Å›wiadomie podejmowanych operacji.Proces tworzenia pojęć najczęściej nazywa siÄ™ abstrakcjÄ….IstniejÄ… ró\ne koncepcje naturyabstrakcji, jej odmian.Od czasów Arystotelesa datuje siÄ™ poglÄ…d o trzech zasadniczychtypach czy stopniach abstrakcji (mianowicie: fizycznej, matematycznej, metafizycznej),przez wielu współczesnych tomistów zarzucony.A b s t r a k c j a - najogólniejokreÅ›lajÄ…c - to czynność myÅ›lowa polegajÄ…ca na pomijaniu w przedmiocie tego, cojednostkowe, ró\nicujÄ…ce, zmienne, nieistotne, a wydobywaniu tego, co ogólne, wspólne,powtarzajÄ…ce siÄ™ (staÅ‚e), istotne; rezultatem abstrakcji jest abstrakt: pojÄ™cie jako wytwór,jako ukÅ‚ad ogólnych treÅ›ci, struktura myÅ›lowa powoÅ‚ana przez intencjÄ™ formuÅ‚ujÄ…cej jÄ…Å›wiadomoÅ›ci.Odró\nia siÄ™ abstrakcjÄ™ uogólniajÄ…cÄ… (generalizujÄ…cÄ…) i abstrakcjÄ™izolujÄ…cÄ….Przeciwstawia siÄ™ uniwersalia i t r a n s c e n d e n t a l i a.Pierwsze to pojÄ™ciadotyczÄ…ce jakiejÅ› kategorii przedmiotów, odnoszÄ…ce siÄ™ do swych desyg-natówjednoznacznie, drugie to pojÄ™cia ponadkategorialne (powszechnobytowe), dajÄ…ce siÄ™orzekać o swych desygnatach jedynie analogicznie.Te ostatnie odgrywajÄ… istotnÄ… rolÄ™ wmetafizyce typu perypatetyckiego (np.w metafizyce tomistycznej), a wchodzÄ…cÄ… w grÄ™analogiÄ™ charakteryzuje siÄ™ w niej jako analogiÄ™ proporcjonalnoÅ›ci wÅ‚aÅ›ciwej.Transcendentalia (takie jak byt", jedność", coÅ›") tworzy siÄ™ - wedÅ‚ug tomizmuegzystencjalnego - nie na drodze abstrakcji (czyli intelektualnego wyodrÄ™bnienia jednychtreÅ›ci, a pominiÄ™cia innych, w oderwaniu od faktycznego istnienia przedmiotów), lecz nadrodze separacji (intelektualne oddzielenie - wychodzÄ…c od odpowiednich sÄ…dów - tego,co transcendentalne, od tego, co kategorialne w bycie)91.SpoÅ›ród nietomistów swoistość transcendentaliów uwzglÄ™dnia równie\ T.Cze\owski.Jego zdaniem oprócz przedstawialnych treÅ›ci (cech) przedmiotom przysÅ‚ugujÄ… sposobybycia", takie jak istnienie, konieczność, mo\liwość, piÄ™kno czy dobro.Mo\na jestwierdzić (w odpowiedniego typu zdaniach), nie mo\na natomiast przedstawić sobie.Wprawdzie terminy dotyczÄ…ce tych cech trakto-91Z oryginalnÄ… (w znacznym stopniu) teoriÄ… transcendentaliów wystÄ…piÅ‚ M.A.KrÄ…piec OP.Dyskusja zniÄ…: S.M a j d a Å„ s k i , O naturze logicznej transcendentaliów w aspekcie pryncypiów ogólnej teorii bytu,RF 10 (1962) 1, 41-83; t e n \ e , Problemy asercji zdaniowej, 1972, s- 208-222; S t Ä™ p i e Å„ , Istnienie(czegoÅ›) a pojÄ™cie i sÄ…d, s.244-247.Zob.te\ t e n \ e , Czy metafizyka czÅ‚owieka jest mo\liwa? ZN KUL 16(1973) 2, 57 n.149wane sÄ… jako nazwy, jednak\e wÅ‚aÅ›ciwie sÄ… to funktory zdaniotwórcze od argumentówzdaniowych.Na przykÅ‚ad zdanie Jan istnieje" mo\na przeformuÅ‚ować na prawdÄ… jest,\e coÅ› jest Janem", zdanie Jan jest dobry" mo\na przeformuÅ‚ować na zdanie dobrzejest, \e coÅ› jest Janem", nie mo\na jednak takiej operacji dokonać na zdaniu Jan jestwysoki".Transcendentalia w ró\nych operacjach logicznych zachowujÄ… siÄ™ inaczej ni\pojÄ™cia innego typu92.22 02.STANOWISKA W SPRAWIE UNIWERSALIÓW.- Nie wchodzÄ…c w bogatedzieje zagadnienia ani w szczegóły dyskusji, poprzestaniemy na wymienieniu głównychstanowisk w tej sprawie.N o m i n a 1 i z m gÅ‚osi, i\ istniejÄ… wprawdzie nazwy ogólne, nie istniejÄ… jednak anipojÄ™cia, ani przedmioty ogólne.Wobec tego nazwy ogólne to skróty lub zespoÅ‚y nazwjednostkowych.DosÅ‚ownie i konsekwentnie rozumiany nomi-nalizm prowadzi do negacjijakiejkolwiek wiedzy ogólnej, prowadzi do tezy staro\ytnego filozofa AntystenesagÅ‚oszÄ…cej, \e prawdziwe sÄ… tylko zdania stwierdzajÄ…ce to\samość.Je\eli nie istnieje treśćogólna, tzn [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] |
Archiwum
|