, Jan Od KrzyA1 4a, A w DzieA,a 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Trzeba raczej wielkiejłagodności i dobroci dla takich dusz, trzeba dodawać im odwagi i ułatwiać im wyznanie.Dobrze też będzie, gdyby zaistniała taka potrzeba, rozkazać im to formalnie, ponieważ wwyznawaniu ich niektóre dusze zwykły odczuwać taką trudność, że aż tego rodzaju środkamitrzeba je przymuszać.Trzeba je prowadzić przez wiarę, ucząc je łagodnie odwracać oczy odwszystkich tych rzeczy i podając im naukę, w jaki sposób dla postępu swego mają z nichogołacać pożądanie i ducha.Trzeba pouczać je, że przed Bogiem więcej znaczy jeden czynczy akt woli spełniony w miłości, niż wszystkie widzenia i obcowania niebieskie.Nie są onebowiem ani zasługujące, ani naganne i wiele dusz, chociaż nie doświadcza tych rzeczy, stoi owiele wyżej niż inne.które wiele ich doznają.Rozdział 23Zaczyna mówić, o pojmowaniach rozumowych, które przychodzą drogą czysto duchową.Wyjaśnia, czym one są.l.O wiele więcej można by powiedzieć o pojęciach rozumowych, przychodzących przezzmysły.Nie chcę się tu jednak zbytnio rozwodzić, gdyż odnośnie do celu i tak zbyt długozatrzymaliśmy się tutaj.Celem tym jest wyzwolenie rozumu i wprowadzenie go w noc wiary.Będziemy teraz mówili o czterech rodzajach pojmowań rozumowych, tj.o tych, które wrozdziale 10 nazwaliśmy czysto duchowymi.Są to widzenia, objawienia, słowa i uczuciaduchowe.Nazywamy je czysto duchowymi, ponieważ nie udzielają się rozumowi drogązmysłów i ciała, tak jak cielesne, wyobrażeniowe.Przychodzą one bez pośrednictwa zmysłówcielesnych zewnętrznych czy wewnętrznych i przedstawiają się rozumowi sposobemnadprzyrodzonym jasno, wyraźnie i biernie, tzn.że dusza przy tym nie działa nic ze swejstrony, przynajmniej czynnie.2.Trzeba zaś wiedzieć, że w szerszym i ogólnym znaczeniu te cztery rodzaje pojmowańnazwać można widzeniami duszy, ponieważ zdolność pojmowania duszy nazywamy także jejwzrokiem.Wszystkie te doznania, ponieważ są zrozumiałe dla umysłu, można zatem określićjako widzenia duchowe.Kształtujące się zaś z nich w umyśle pojęcia nazywamy widzeniamirozumowymi.Wszystkie przedmioty reszty zmysłów, to znaczy to wszystko co możnawidzieć, słyszeć, wąchać, smakować i dotykać, są przedmiotem rozumu, o ile podpadają podpojęcia prawdy lub fałszu.Stąd też jak we wzroku ciała powoduje widzenie wszystko to, cojest cielesne i widzialne, tak we wzroku duchowym duszy, czyli w rozumie, to co jestzrozumiałe, daje widzenie duchowe.Dla rozumu bowiem, jak powiedzieliśmy, pojmować cośznaczy widzieć to.Dlatego więc te cztery rodzaje doznań można w szerszym znaczeniuokreślić jako widzenia.Tego uogólnienia nie można zastosować do innych zmysłów w takiejmierze jak do wzroku, bo żaden zmysł nie jest tak zdolny jak wzrok przyjmować przedmiotinnego zmysłu.3.Widzenia te przedstawiają się jednak duszy sposobem właściwym wszystkim zmysłom.Dlatego określimy je ściśle i według ich właściwości.Tak więc to, co rozum przyjmuje nasposób widzenia (może bowiem patrzeć na rzeczy duchowe tak jak oczy patrzą na cielesne),nazywamy widzeniem (26).To zaś, co rozum przyjmuje sposobem pojmowania i zrozumienia rzeczy nowych (podobnie jak słuch słuchaniem dowiaduje się rzeczy nowych), nazywamyobjawieniem.To, co przyjmuje sposobem słyszenia, nazywamy słowami.Wreszcie to, coprzyjmuje na sposób innych, pozostałych zmysłów, jak odczucie słodkiej woni duchowej,smaku i rozkoszy duchowej, a czego dusza może kosztować w sposób nadprzyrodzony,nazywamy uczuciami duchowymi.Z tych doznań tworzy dusza pojęcie albo widzenieduchowe, wolne od jakiejkolwiek formy, postaci albo obrazu, które by pochodziły zwyobraźni lub fantazji naturalnej.Te pojęcia bowiem (s.280) udzielają się duszybezpośrednio, nadprzyrodzonym działaniem i nadprzyrodzonymi środkami.4 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anikol.xlx.pl