, e95 Blawatska DoktrynaTajemna 1 2 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Porównajmy to z fragmentem Wisznu-Purany.Z Pradhany [prymordialna substancja], kierowanej przez Kshetrajna [uosobiony Duch (?)],dokonuje się nierównomierny rozwój [ewolucja] tych właściwości [.] Od Wielkiej Pryncypii[Mahat] (Ogólnoświatowego) Rozumu [lub Umysłu] rozpoczyna się początek cieńszychelementów i organów zmysłów. 176www.teozofia.org  Teozofia w PolsceW tej sytuacji można wykazać, że w starożytności wszystkie podstawowe prawdy natury byływszechogólne, a fundamentalne idee o duchu, materii i wszechświecie lub o Bogu, substancjii człowieku były tożsame.Wystarczy wziąć dwie najstarsze filozofie religii, hinduizm orazhermetyzm, z pism Indii i Egiptu, a ich tożsamości czy nawet identyczności można łatwodowieść.Każdy, kto czytał dopiero co wspomniane tłumaczenie, a także Hermetyczne fragmenty,sporządzone przez naszą zmarłą przyjaciółkę, doktor Annę Kingsford, bez problemuzrozumie podane kwestie, które staną się dla niego jasne.Przekład ten wskazuje na ogromnytalent i dużą intuicję tłumacza, dzięki czemu można było lepiej przekazać słabe partie tekstu,który został zniekształcony i zaciemniony przez sekciarskie ręce, tak Greków, jak ichrześcijan.Czytamy w nim między innymi:Stworzenie widzialnego świata przez pracujących bogów lub tytanów, jako pośrednikówNajwyższego Boga, okazuje się w pełni hermetyczną ideą, spotykaną we wszystkichreligijnych systemach i pozostaje w zgodzie z nowoczesnymi, naukowymi badaniami [?],wskazując nam wszędzie Boską Moc, działającą za pośrednictwem sił natury.W tym miejscu wypada jednoznacznie podkreślić, iż Najwyższy Bóg, chociaż wyrażenie toczęsto występuje we wspomnianych Fragmentach, jest terminem z którym nie mogę sięzgodzić  Wszechświatowy (Uniwersalny) Intelekt nie jest istotą ani bogiem.Oto następny fragment, tym razem pochodzący z pracy Dewy świata:Ta Wszechświatowa Istota, mieszcząca w sobie wszystko i będąca wszystkim istniejącym,wprawia w ruch duszę i świat, wszystko, co zawiera w sobie Natura.W wielorakiej jednościwszechogólnego %7łycia nieskończone indywidualności różnią się między sobą swoimiróżnicami, tym niemniej są zjednoczone w taki sposób, że wszystko istniejące jest jednością iwszystko pochodzi od Jedności.Jeszcze jeden przykład:Bóg nie jest Umysłem (Intelektem, Rozumem), ale przyczyną istnienia (egzystencji) Umysłu;nie jest Duchem, ale przyczyną istnienia Ducha; nie jest Zwiatłem, ale przyczyną istnieniaZwiatła.Podane wyżej fragmenty wykazują jednoznacznie, iż Boski Pymander, bez względu na zakresskażeń i zniekształceń w niektórych miejscach, powstałych po chrześcijańskiej obróbcetekstu, był napisany przez filozofa; z kolei największa partia Hermetycznych fragmentów jestwytworem sekciarskich pogan ze skłonnościami do antropomorfizowania Najwyższej Istoty;oba teksty są echem ezoterycznej filozofii i hinduskich Puran.Porównaj oba wezwania, inwokacje  jedno do hermetycznego Najwyższego, drugie takżeskierowane do Najwyższego, ale w tym wypadku chodzi o arian.Hermetyczny fragment, cytowany przez Suidasa, głosi: 177www.teozofia.org  Teozofia w PolsceZaklinam ciebie, Niebo, święte dzieło wielkiego Boga; Zaklinam ciebie, Glosie Ojca,wypowiedziany na początku, kiedy był tworzony wszechświat; Zaklinam ciebie jednymSłowem, Synu Ojca, podtrzymujący wszystko istniejące.Bądz miłościw, bądz miiościw.Temu zaklęciu towarzyszy inne:Tak więc Idealne Zwiatło było przed Idealnym Zwiatłem i Zwietlisty Intelekt od Intelektuzawsze istniał, a jego jedność była niczym innym jak Duchem, okrywającym wszechświat,poza którym nie ma ani Boga, ani aniołów, ani innych początków, ponieważ On (Ono) jestPanem wszystkiego istniejącego, i Moc, i Zwiatło, i wszystko zależy od Niego (Tego), iwszystko w Nim (w Tym).Trismegistos odcina się od tego fragmentu i, negując jego treść, miał powiedzieć:Niemożliwa jest rozmowa o Bogu, albowiem cielesne nie jest w stanie wyrazić tego, cobezcielesne [.] To, co nie ma żadnego ciała ani widzialności, ani kształtu, ani materii, niemoże być pojęte zmysłami.Ja rozumiem, Tatiosie, ja rozumiem, że to, czego nie możnaokreślić  jest Bogiem.Jasne jest owo zaprzeczenie pomiędzy tymi dwoma urywkami, ponieważ pokazuje że: Hermes to ogólny pseudonim, używany przez szeregi pokoleń mistyków wszystkichodcieni; przed przyjęciem jakiegokolwiek fragmentu ezoterycznego tekstu należy przeprowadzićodpowiednie badania, a nie akceptować go, dlatego że jest starożytny.Porównajmy wyżej podane fragmenty z podobną inwokacją czy zaklinaniem, pomieszczonymw jednym z hinduskich tekstów  bardzo starym, jeżeli nie starszym [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anikol.xlx.pl