, Szkoła Wyższa im Bogdana Jańskiego w nurcie systemów edukacji chrzeœcijańskiej 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Bogdana JaÅ„skie-go, opisana przede wszystkim w statucie tejże uczelni, jest koncepcjÄ… oryginalnÄ… i uni-katowÄ… w skali polskiej.Jest ona gwarantem wÅ‚aÅ›ciwego wypeÅ‚niania edukacyjno-formacyjnej misji szkoÅ‚y.Stanowi również namacalny przykÅ‚ad, że można zaÅ‚ożyćświeckÄ… instytucjÄ™ zatwierdzanÄ… przez wÅ‚adze paÅ„stwowe, która ma statutowo zagwa-rantowany nadzór ze strony KoÅ›cioÅ‚a katolickiego.ReasumujÄ…c analizy dokonane w tym rozdziale, nie można nie zauważyć,że SzkoÅ‚a Wyższa im.Bogdana JaÅ„skiego wydaje siÄ™ być speÅ‚nieniem marzeÅ„ zaÅ‚oży-ciela zgromadzenia zmartwychwstaÅ„ców (o uniwersytecie majÄ…cym ksztaÅ‚cić polskieelity katolickie), a także przykÅ‚adem umiejÄ™tnej aktualizacji jego charyzmatui misji.Ks.Marian Piwko, zmartwychwstaniec, wychodzÄ…c od tradycji edukacyjnejswojego zgromadzenia zakonnego, stworzyÅ‚ dzieÅ‚o o ciekawych zaÅ‚ożeniach, co wiÄ™cej,uwieÅ„czone sukcesem, o czym Å›wiadczy m.in.dynamiczny rozwój uczelni.Ponadto,SzkoÅ‚a Wyższa im.Bogdana JaÅ„skiego, ze swojÄ… specyficznÄ… misjÄ…, stara siÄ™ wypeÅ‚niaćlukÄ™ istniejÄ…cÄ… w programie formacyjnym KoÅ›cioÅ‚a katolickiego w Polsce.392http://www.janski.edu.pl/wydzialy/info.html#dlaczego (10.12.2005). RozdziaÅ‚ IV.Edukacja w Szkole Wyższej im.Bogdana JaÅ„skiego 101szkoÅ‚y wiedzy, a zwÅ‚aszcza ksztaÅ‚towania umiejÄ™tnoÅ›ci skutecznego jej wykorzysta-nia407.SzkoÅ‚a Wyższa im.B.JaÅ„skiego realizuje swoje zaÅ‚ożenia poprzez prowadzeniestudiów wyższych zawodowych i magisterskich; poprzez prowadzenie studiów pody-plomowych oraz studiów i kursów specjalnych, a także poprzez prowadzenie innychform ksztaÅ‚cenia i doskonalenia zawodowego.PodstawowÄ… formÄ… studiów sÄ… studiazaoczne408.NakreÅ›lona powyżej misja i zaÅ‚ożenia szkoÅ‚y sÄ… także wyrażone w formie gra-ficznej w herbie i logo kolorystycznym omawianej uczelni.409RYS.1.HERB SZKOAY WY%7Å‚SZEJ IM.BOGDANA JACSKIEGO.PodstawowÄ… symbolikÄ™ herbu można oddać nastÄ™pujÄ…co: orzeÅ‚ w koronie, czyligodÅ‚o Polski, symbolizuje naród polski; symbolika maryjna (litera M, korona, księżyc,gwiazdy  wg Apokalipsy Å›w.Jana) wskazuje na KoÅ›ciół i MaryjÄ™; litera M, symboli-zuje MaryjÄ™  wzór peÅ‚ni czÅ‚owieczeÅ„stwa; gwiazdy watykaÅ„skie symbolizujÄ… uniwer-salizm chrzeÅ›cijaÅ„ski; skrót DN (Diakonia Narodu) oznacza sÅ‚użbÄ™ dla narodu; czÅ‚o-wiek  cieÅ„szy owal; Bóg  grubszy owal410.407Statut, par.8.408Statut, par.9.409yródÅ‚o grafiki: http://www.janski.edu.pl/images/logo_sw.jpg (25.01.2005).410Opracowano na podstawie materiałów uzyskanych od ks.M.Piwko CR, zaÅ‚ożyciela szkoÅ‚yWyższej im.B.JaÅ„skiego (archiwum wÅ‚asne). RozdziaÅ‚ IV.Edukacja w Szkole Wyższej im.Bogdana JaÅ„skiego 106Trzeba jednak podkreÅ›lić, że poszczególne elementy zaprezentowanych naschemacie nr 4  triad muszÄ… siÄ™ przenikać i dopeÅ‚niać.Innymi sÅ‚owy, same bÄ™dÄ…c zin-tegrowane, prowadzÄ… do integralnoÅ›ci pozostaÅ‚ych obszarów.A przecież integralnaformacja czÅ‚owieka jest celem zarówno wychowania chrzeÅ›cijaÅ„skiego, zmartwych-wstaÅ„czego systemu wychowawczego422, jak i systemu edukacyjnego Szkół JaÅ„skiego.PodsumowujÄ…c, misja i wypÅ‚ywajÄ…ce z niej zadania SzkoÅ‚y Wyższej im.Bogda-na JaÅ„skiego majÄ… swoje korzenie w chrzeÅ›cijaÅ„skiej koncepcji pedagogicznej, zeszczególnym uwzglÄ™dnieniem tradycji edukacyjnej i dorobku intelektualnego zgroma-dzenia zmartwychwstaÅ„ców.Używanie sÅ‚owa  edukacja Å›wiadczy o chÄ™ci zaoferowa-nia studentom czegoÅ› wiÄ™cej niż tylko zajęć dydaktycznych.ZamysÅ‚ integralnegoformowania osoby odzwierciedla siÄ™ w ofercie edukacyjnej uczelni, zakÅ‚adajÄ…cejrównomierny rozwój na pÅ‚aszczyznach wiedzy, postaw i umiejÄ™tnoÅ›ci.2.OFERTA EDUKACYJNA SZKÓA JACSKIEGONakreÅ›lone w poprzednim podrozdziale zaÅ‚ożenia ideowe SzkoÅ‚y Wyższej im.Bogdana JaÅ„skiego przekÅ‚adajÄ… siÄ™ na styl i zakres ksztaÅ‚cenia.U poczÄ…tków swojejdziaÅ‚alnoÅ›ci uczelnia prowadziÅ‚a tylko jeden kierunek: zarzÄ…dzanie i marketing (co mia-Å‚o swoje odzwierciedlenie w ówczesnej nazwie: Wyższa SzkoÅ‚a ZarzÄ…dzaniai PrzedsiÄ™biorczoÅ›ci im.B.JaÅ„skiego).W przeciÄ…gu 11 lat istnienia powstaÅ‚y nowe wy-dziaÅ‚y oraz kierunki i specjalnoÅ›ci studiów.Obecnie (koniec 2005 r.) można studiowaćpięć kierunków: zarzÄ…dzanie i marketing (na poziomie licencjackim i magisterskim),politologiÄ™, socjologiÄ™, pedagogikÄ™ i gospodarkÄ™ przestrzennÄ… (wszystkie na poziomielicencjackim).Na ww.kierunkach istnieje ponad 26 specjalnoÅ›ci423.Studia na kierunku: zarzÄ…dzanie i marketing przygotowujÄ… specjalistów dlapotrzeb wszystkich sektorów gospodarki.Absolwenci mogÄ… podejmować pracÄ™ równieżw organizacjach niezaliczanych do sektora przedsiÄ™biorstw: samorzÄ…dowych, non-profit, budżetowych, fundacjach, bÄ…dz kierować wÅ‚asnymi firmami [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anikol.xlx.pl