, Podstawy LightWave 3D7.0 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ostateczna postać gradientu znajdujesi¹ na rysunku 3.17.Opuszczamy okno Texture Editora, klikajÄ…c przycisk Use Texture.Parametr podglÄ…du w oknie Surface EditoraAby lepiej zaobserwować zmiany w podglÄ…dzie okna Surface Editora, kliknijmy lewymklawiszem myszy przycisk Options i opcj¹ Background przeÅ‚Ä…czmy z Layout na Chec-kerboard  rysunek 3.18.Tym samym zmieniliÅ›my tÅ‚o podglÄ…du ze standardowego naszachownic¹ i widzimy teraz kul¹ o kolorze czarnym, który przechodzi w niebieski czyli ustawiony gradient rozchodzi si¹ od zarysu kuli do jej Å›rodka. RozdziaÅ‚ 3.Ziemia 89Rysunek 3.17.Postać gradientudla kanaÅ‚u teksturyparametru ColormateriaÅ‚u  atmosferaRysunek 3.18.Okno opcji podglÄ…duSurface EditoraTworzenie gradientu dla przezroczystoÅ›ciWÅ‚Ä…czmy teraz kanaÅ‚ tekstury dla parametru Transparency i ponownie ustawmy LayerType jako Gradient, a Input Parameter uzależnijmy od Incidence Angle.Pierwszy z klu-czy pozostawiamy bez zmian i poniżej niego dodajemy drugi, którego wysokość ustalamyna 15, a jego parametr Value na 0%.Trzeci klucz tworzymy na wysokoÅ›ci 75 z parame-trem Value ponownie przywróconym do wartoÅ›ci 100%  rysunek 3.19.Na prostokÄ…ciegradientu biaÅ‚y kolor oznacza, że w tych miejscach obiekt b¹dzie przezroczysty. 90 LightWave 3D 7.PodstawyRysunek 3.19.Postać gradientudla kanaÅ‚u teksturyparametruTransparencymateriaÅ‚u  atmosferaPo zatwierdzaniu zmian dla parametru Transparency, a tym samym zamkni¹ciu okna Textu-re Editora, panel Surface Editora dla materiaÅ‚u atmosfera wyglÄ…da, jak na rysunku 3.20.Warto zwrócić uwag¹ na wyglÄ…d tego materiaÅ‚u w oknie podglÄ…du  gdybyÅ›my nie przeÅ‚Ä…-czyli tÅ‚a na szachownic¹, to zmiany charakterystyki  atmosfery , spowodowane ustawie-niem gradientu dla kanaÅ‚u tekstur parametru Transparency, byÅ‚yby niewidoczne.Rysunek 3.20.WyglÄ…d okna SurfaceEditora dla materiaÅ‚u atmosfera RozdziaÅ‚ 3.Ziemia 91ZwiatÅ‚o wypeÅ‚niajÄ…cePowinniÅ›my jeszcze wyÅ‚Ä…czyć Å›wiatÅ‚o Ambient, które peÅ‚ni rol¹ wypeÅ‚niajÄ…cego i rów-nomiernie rozÅ›wietla wszystkie obiekty, co w kosmosie nie jest wskazane.Zatem otwie-ramy okno Lights/[Global] Global Illum i wartość pola Ambient Intensity zmniejszamy,jak na rysunku 3.21, z 25% do 0%.Rysunek 3.21.WyÅ‚Ä…czenie Å›wiatÅ‚awypeÅ‚niajÄ…cegoZapis pracy i próbna wizualizacjaCzas najwyższy zachować naszÄ… scen¹ wraz z obiektami i zrobić próbnÄ… wizualizacj¹.Scen¹ zapisujemy opcji File/Save/Save Scene As (S) i w otwartym oknie w pole Namewprowadzamy nazw¹ ziemia.lws.Natomiast aby zachować obiekty (a wÅ‚aÅ›ciwie zmo-dyfikowane ich materiaÅ‚y, które sÄ… zapisywane w pliku obiektu), korzystamy z funkcjiFile/Save/Save All Objects.Przed wizualizacjÄ… sceny warto jeszcze przeÅ‚Ä…czyć wygÅ‚a-dzanie kraw¹dzi z domyÅ›lnego Off na Enhanced Low  zaznaczamy element Camerai klikamy przycisk Items Properties (p), a w otwartym oknie wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci wybieramyodpowiedniÄ… lini¹ z belki funkcji Antialiasing.Pozostaje już tylko nacisnąć klawisz F9lub przejść do polecenia Rendering/Render Current Frame i po chwili powinniÅ›my uzy-skać grafik¹ takÄ…, jak na rysunku 3.22.Ustalenie dÅ‚ugoÅ›ci animacji i klatki kluczoweTeraz postarajmy si¹ nieco ożywić naszÄ… scen¹.Przede wszystkim planeta powinna si¹kr¹cić z okreÅ›lonÄ… pr¹dkoÅ›ciÄ….Wi¹c najpierw zwi¹kszmy dÅ‚ugość animacji i wpiszmyw pole po prawej stronie linii czasu 250  animacja, przy pr¹dkoÅ›ci 25 klatek na se-kund¹, b¹dzie trwaÅ‚a 10 sekund.Nast¹pnie zaznaczmy obiekt  ziemia:powierzchniapoprzez klikni¹cie na nim Å›rodkowym klawiszem myszy na przykÅ‚ad w oknie Schematic 92 LightWave 3D 7.PodstawyRysunek 3.22.Wizualizacja sceny ziemia.lwsi przejdzmy do ostatniej klatki animacji (możemy to wykonać poprzez przesuni¹cie su-waka na linii czasu).Ziemia kr¹ci si¹ (patrzÄ…c z góry) w kierunku przeciwnym do ruchuwskazówek zegara, zatem wybierzmy opcj¹ Items/[Tools] Rotate (y) i w polu H dla klatki250 wpiszmy  900  oznacza to, że obiekt wykona ćwierć obrotu w trakcie trwaniakażdej sekundy animacji.W pola funkcji LightWave a możemy wpisać koÅ„cowe wartoÅ›ci lub proste równania je opisujÄ…ce.Na przykÅ‚ad dla powyższego wpisu w pole H funkcji obrotu wartoÅ›ci  900 równoważny jestwpis  90*10.W efekcie automatycznie zostaÅ‚a stworzona klatka kluczowa dla obiektu  ziemia: powie-rzchnia , co symbolizuje pionowa biaÅ‚a kreska na linii czasu.W przypadku pozostaÅ‚ychkul (chmur i atmosfery) nie musimy nic modyfikować, ponieważ sÄ… one obiektami pod-rz¹dnymi, a tym samym sÄ… uzależnione od nadrz¹dnego, wi¹c obracajÄ… si¹ razem z nim.Tworzenie charakterystyki ruchu dla ZiemiMamy nadal zaznaczony obiekt  ziemia:powierzchnia  powrócimy teraz do klatki 0i za pomocÄ… funkcji Items/[Tools] Move (t) przesuniemy go do wartoÅ›ci Z=20 km.Na-st¹pnie w klatce 50 ponownie wprowadzimy dla osi Z wartość 0.Podobnie czynimyw zakoÅ„czeniu animacji  przechodzimy do klatki 200 i potwierdzamy wartość para-metru Z=0, aby zostaÅ‚a stworzona klatka kluczowa, co b¹dzie widoczne na linii czasuw postaci pionowej kreski.Natomiast w klatce 250 znowu cofamy obiekt do pozycjiZ=20 km.Teraz, przy przeglÄ…daniu animacji przy użyciu klawisza play, nasza planetaprzemieszcza si¹ w pierwszych 50 klatkach w stron¹ kamery, a w ostatnich 50 od kamery,caÅ‚y czas obracajÄ…c si¹ wokół wÅ‚asnej osi.Dodanie do sceny efektu mgÅ‚yAby uatrakcyjnić t¹ prostÄ… animacj¹, dodamy do niej efekt wyÅ‚aniania si¹ Ziemi z mgÅ‚y.W tym celu używamy opcji Scene/[Effects] Volumetrics (Ctrl+F6) i wÅ‚Ä…czamy mgÅ‚¹,czyli lini¹ na belce funkcji Fog Type zmieniamy z Off na Linear.Pozostaje jeszcze RozdziaÅ‚ 3.Ziemia 93ustawić zakres mgÅ‚y  parametr Min Distance okreÅ›la minimalnÄ… odlegÅ‚ość od kamery,po przekroczeniu której mgÅ‚a zaczyna być widoczna i zag¹szcza si¹ liniowo do wartoÅ›ciokreÅ›lonej przez Max Distance.PowinniÅ›my w ich pola wpisać 30 km i 40 km.Dodatko-wo możemy także ustawić dla powyższych parametrów siÅ‚¹ mgÅ‚y: Min i Max Amount.Dlanaszej sceny warto wÅ‚Ä…czyć funkcj¹ Use Background Color, co spowoduje efekt wyÅ‚ania-nia si¹ kuli z tÅ‚a.Wszystkie zakÅ‚adki Volumetrics okna Effects widać na rysunku 3.23.Rysunek 3.23 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anikol.xlx.pl