,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Journal of Personality and Social Psychology, 80 (6), 995-1010.Kroger, J.(2002).Identity processes and contents through the years of late adulthood.Identity: InternationalJournal of Theory and Research, 2 (1), 81-99.Mead, M.(1978).Kultura i tożsamość.Studium dystansu miÄ™dzypokoleniowego.Warszawa: PWN.StraÅ›-Romanowska, M.(2000) Pózna dorosÅ‚ość.Wiek starzenia siÄ™.W: B.Harwas-NapieraÅ‚a, J.TrempaÅ‚a (red.),Psychologia rozwoju czÅ‚owieka (tom II).Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Mgr Szymon HejmanowskiAutor jest wykÅ‚adowcÄ… w Instytucie Psychologii UAM w Poznaniu5 6Gdy koÅ„czymy 60 lat.Ostatni okres życia trwajÄ…cy okoÅ‚o 40 lat bywa okreÅ›lany jako pózna dorosÅ‚ość, wiekpodeszÅ‚y, wiek senioralny czy także jeszcze po prostu jako starość.PÓyNA DOROSAOZ10 l.20 l.30 l.40 l.50 l.60 l.70 l.80 l.90 l.WydawaÅ‚oby siÄ™, w porównaniu z okresem dzieciÅ„stwa i dorastania, iż jest to czasspokoju, stabilnoÅ›ci, korzystania z osiÄ…gnięć poprzednich faz życia.Nic bardziejmylnego wiek póznej dorosÅ‚oÅ›ci to CZAS WIELKICH ZMIAN:czÄ™sto gwaÅ‚townych zmian stylu życia w poszukiwania nowego sposobu życiaróżnych obszarachposzukiwania nowych form aktywnoÅ›ciprzystosowywania siÄ™ do ograniczonej coraz dajÄ…cych poczucie peÅ‚nego zaspokajaniaale i:bardziej sprawnoÅ›ci wÅ‚asnych potrzeb i speÅ‚niania oczekiwaÅ„innych osóbzmniejszajÄ…cego siÄ™ krÄ™gu bliskich ludziposzukiwania nowych znajomychOd czego zależy to, jak szybko siÄ™ zestarzejemy:od stylu życia w poprzednich okresach życiaod tego, kiedy i jak odchodzi siÄ™ na emeryturÄ™od poziomu sprawnoÅ›ci organizmu i dbaÅ‚oÅ›ci o swe zdrowie wczeÅ›niejod zasobów finansowychod tego, jak inni myÅ›lÄ… o nas, jaki majÄ… wizerunek czÅ‚owieka staregood tego, czy możemy i chcemy być nadal aktywniCo robić i jak pomóc sobie i innym:(1) interesować siÄ™ tym, co siÄ™ dzieje wokół(2) oglÄ…dać TV, sÅ‚uchać radia, czytać gazety, rozmawiać z różnymi ludzmi(3) podtrzymywać znajomoÅ›ci i przyjaznie, pisać do ludzi, telefonować(4) zapraszać bliskich do swego do domu i ich odwiedzać(5) starać siÄ™ jak najwiÄ™cej rzeczy robić samodzielnie(6) pomagać sobie różnymi protezami, wymyÅ›lać je dla siebie(7) realizować swoje pasje, marzenia, zainteresowania(8) jeżeli tylko jest okazja jak najwiÄ™cej siÄ™ uczyć od innych(9) rozwiÄ…zywać krzyżówkiprzede wszystkim jednak:(10) dbać o jak najczÄ™stsze kontakty z ludzmi mÅ‚odszymi od siebieOstatni okres życia można przeżyć szczęśliwie, gdy ma siÄ™ wokół siebie bliskie,niekoniecznie z wÅ‚asnej rodziny osoby.Można go przeżyć nieszczęśliwie we wÅ‚asnymdomu, a szczęśliwie w domu opieki wÅ›ród z pozoru obcych ludzi.Klucz do wspomaganiarozwoju osób starszych leży w rÄ™kach mÅ‚odszych pokoleÅ„, coraz bardziej jednak wrÄ™kach wnuków niż wÅ‚asnych dzieci.Prof.dr hab.Anna BrzeziÅ„ska,Instytut Psychologii Uniwersytetu im.Adama Mickiewicza w PoznaniBrzeziÅ„ska, A.(2001).NiezbÄ™dność dziadków.Charaktery, 5 (52), 27-29.Dziadkowie rodzice dzieciLudzkie życie trwa przeciÄ™tnie okoÅ‚o 75 lat.Uczeni dzielÄ… je na kilka etapów, z których każdyjest odrÄ™bnÄ… jakoÅ›ciowo caÅ‚oÅ›ciÄ…: dzieciÅ„stwo, dorastanie, wczesna dorosÅ‚ość, Å›rednia doro-sÅ‚ość, pózna dorosÅ‚ość.W każdym z nich doÅ›wiadczamy innego rodzaju nacisków biologicz-nych (pÅ‚ynÄ…cych ze strony ciaÅ‚a) oraz spoÅ‚ecznych (oczekiwaÅ„ ze strony otoczenia, w którymżyjemy); coÅ› innego jest dla nas ważne, zmagamy siÄ™ z odmiennymi problemami.W żadnymjednak okresie życia nie moglibyÅ›my zaspokajać swych potrzeb osobistych i spoÅ‚ecznych bezobecnoÅ›ci i pomocy innych osób.To dziÄ™ki nim stajemy siÄ™ tak naprawdÄ™ ludzmi dziecidziÄ™ki dorosÅ‚ym, a doroÅ›li dziÄ™ki dzieciom.W objÄ™ciach rodziców i dziadkówCzÅ‚owiek przychodzi na Å›wiat wyposażony w różne narzÄ™dzia nawiÄ…zywania kontaktu zotoczeniem, np.w specyficznÄ… wrażliwość na gÅ‚os, gotowość do reagowania na twarz, zdol-ność do ssania, pÅ‚aczu i uÅ›miechania siÄ™, przytulania siÄ™ i przywierania, zaciskania dÅ‚oni nawÅ‚ożonym w niÄ… przedmiocie.Różni ludzie pochylajÄ… siÄ™ nad dzieckiem, uÅ›miechajÄ…, dotyka-jÄ…, biorÄ… na rÄ™ce, pokazujÄ… Å›wiat z coraz to innej perspektywy.W pierwszych miesiÄ…cach naj-częściej sÄ… to rodzice oraz dziadkowie.To oni zaspokajajÄ… podstawowe potrzeby dziecka,uczÄ… je podstawowych umiejÄ™tnoÅ›ci pozwalajÄ…cych na coraz bardziej samodzielne poczyna-nia; dziÄ™ki nim uczy siÄ™ ono mówić, myÅ›leć, zapamiÄ™tywać, nawiÄ…zywać kontakty z innymiludzmi.W miarÄ™ jak dorasta, ich miejsce zajmujÄ… powoli rówieÅ›nicy i inni doroÅ›li.W dzieciÅ„stwie czÅ‚owiek zdobywa podstawowe umiejÄ™tnoÅ›ci niezbÄ™dne w życiu.Uczy siÄ™chodzić, mówić, nawiÄ…zywać kontakty spoÅ‚eczne, poszerza siÄ™ jego wiedza najpierw o naj-bliższym otoczeniu, potem o Å›wiecie, ksztaÅ‚tuje siÄ™ obraz wÅ‚asnej osoby, budzi samoÅ›wiado-mość [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] |
Archiwum
|