, Jan Od Krzyża, œw. Dzieła 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.JeÅ›libowiem jej umysÅ‚ bÄ™dzie umysÅ‚em Boga, jej wola bÄ™dzie wolÄ… Boga, to również i jej miÅ‚ośćbÄ™dzie miÅ‚oÅ›ciÄ… Boga.W chwale wiecznej nie zaniknie wola duszy, lecz bÄ™dzie tak Å›ciÅ›le i z takÄ… siÅ‚Ä… zÅ‚Ä…czona zkochajÄ…cÄ… jÄ… wolÄ… Bożą, że dusza z takÄ… mocÄ… i tak doskonale, jak jest kochana, bÄ™dziemiÅ‚owaÅ‚a Boga.Wówczas dwie wole poÅ‚Ä…czÄ… siÄ™ w jednej woli i w jednej tylko miÅ‚oÅ›ci Boga.Dusza wiÄ™c miÅ‚uje Boga mocÄ… i wolÄ… samego Boga, bÄ™dÄ…c z Nim zjednoczona tÄ… samÄ… potÄ™gÄ…miÅ‚oÅ›ci, jakÄ… Bóg jÄ… kocha.Ta potÄ™ga jest w Duchu ZwiÄ™tym, w którego dusza jest przeobrażona.Duch ZwiÄ™ty zostaÅ‚duszy udzielony dla spotÄ™gowania jej miÅ‚oÅ›ci.On uzupeÅ‚nia i wyrównuje wszystkie jej brakize wzglÄ™du na to chwalebne przeobrażenie.Zdarza siÄ™ to również w doskonaÅ‚ymprzeobrażeniu w tym stanie zaÅ›lubin duchowych, do których dusza może dojść w obecnymżyciu.W tym stanie jest caÅ‚kowicie przemieniona w Å‚askÄ™ i w pewnym stopniu miÅ‚uje  przezDucha ZwiÄ™tego, który jest jej dany" (Rz 5,5) w takim przeobrażeniu. 4.Należy zaznaczyć, iż dusza nie mówi tu, że da jej tam Bóg swÄ… miÅ‚ość, chociaż prawdziwiedaje jÄ… jej, ponieważ przez to daÅ‚aby zrozumieć tylko to, że Bóg jÄ… miÅ‚uje, lecz że jej okaże to,czego sama pragnie, a mianowicie, jak Go ma miÅ‚ować najdoskonalej.Gdy bowiem tam Bógudzieli jej swej miÅ‚oÅ›ci, tym samym nauczy jÄ… miÅ‚ować tak, jak jest sama miÅ‚owana.Oprócztego, że Bóg nauczy duszÄ™ miÅ‚ować miÅ‚oÅ›ciÄ… tak czystÄ…, wolnÄ… i bezinteresownÄ…, jak On naskocha, sprawi również, że dusza ukocha Go z takÄ… siÅ‚Ä… miÅ‚oÅ›ci, jak On jÄ… kocha.Zostajebowiem przeobrażona w Jego miÅ‚ość, jak już mówiliÅ›my, w niej udziela jej swojej wÅ‚asnejmocy, przez którÄ… może Go ona miÅ‚ować.Czyli daje jej jakby instrument do rÄ…k i naucza jÄ…,jak siÄ™ z nim ma obchodzić, a czyniÄ…c to pospoÅ‚u z niÄ… uczy jÄ… miÅ‚ować, dajÄ…c jejodpowiednie uzdolnienie do tej miÅ‚oÅ›ci.Zanim dusza tego nie osiÄ…gnie, nie jest tu zadowolona, ani nie byÅ‚aby w życiu przyszÅ‚ym.Mówi Å›w.Tomasz w dzieÅ‚ku De beatitudine (37) , że dusza nie jest zadowolona, jeżeli nieczuje, że tak miÅ‚uje Boga, jak jest przez Niego miÅ‚owana.W tym stanie zaÅ›lubin duchowych,o którym mówimy, nie ma jeszcze tej doskonaÅ‚ej miÅ‚oÅ›ci, jaka bÄ™dzie w chwale wiecznej, leczjest jej żywy obraz czy odbicie, i to tak doskonaÅ‚e, że trudno to wyrazić.Tam miÄ™ obdarzysz,Mój OblubieÅ„cze, jedyne me życie,Tym, co mi daÅ‚eÅ› w innego dnia Å›wicie.5.To, o czym tu dusza mówi, że Bóg jÄ… tym obdarzy, jest to istotna chwaÅ‚a, polegajÄ…ca nawidzeniu samej istoty Boga.Zanim postÄ…pimy naprzód, należy wpierw rozwiÄ…zać jednÄ…wÄ…tpliwość.Jeżeli istotna chwaÅ‚a polega na widzeniu Boga, a nie na miÅ‚owaniu Boga,dlaczego dusza pragnie tu miÅ‚oÅ›ci i stawia jÄ… na pierwszym miejscu w tej strofie, a pózniejdopiero jakby o rzecz mniejszej wagi prosi o istotnÄ… chwaÅ‚Ä™?Czyni to dla dwóch powodów.Po pierwsze, ponieważ miÅ‚ość bÄ™dÄ…ca celem wszystkiego,opiera siÄ™ na woli, której wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciÄ… jest dawać, a nie przyjmować.WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciÄ… zaÅ›rozumu, bÄ™dÄ…cego podmiotem istotnej chwaÅ‚y, jest otrzymywać, a nie dawać.Dusza wiÄ™c,upojona miÅ‚oÅ›ciÄ… Bożą, nie pamiÄ™ta na owÄ… chwaÅ‚Ä™, jakÄ… jej Bóg ma dać, lecz pragnie jedyniesiebie Mu oddać w prawdziwej miÅ‚oÅ›ci i caÅ‚kowicie bezinteresownie.Druga przyczyna leżyw tym, że w poprzednim pragnieniu duszy zawiera siÄ™ to drugie, o którym już byÅ‚a mowa wpoprzednich strofach, mianowicie, że nie można dojść do doskonaÅ‚ej miÅ‚oÅ›ci Boga bezdoskonaÅ‚ego widzenia Boga.Sama wiÄ™c przez siÄ™ wÄ…tpliwość ustÄ™puje.MiÅ‚oÅ›ciÄ… bowiemspÅ‚aca dusza Bogu to, co Mu winna, a rozumem raczej tylko przyjmuje dary od Boga.6.WracajÄ…c do samego objaÅ›nienia, musimy siÄ™ przyjrzeć, jaki to jest ów dzieÅ„ inny, o którymdusza wspomina, i na czym polega owo coÅ›, czego Bóg udzieliÅ‚ i o co ona prosi na przyszÅ‚ośćw chwale.Ów dzieÅ„ inny, jest to dzieÅ„ wiecznoÅ›ci Bożej, inny caÅ‚kowicie od dniadoczesnoÅ›ci.W tym dniu wiecznoÅ›ci przeznaczyÅ‚ Bóg duszÄ™ do chwaÅ‚y i okreÅ›liÅ‚ tÄ™ chwaÅ‚Ä™,jakÄ… jej miaÅ‚ dać.UczyniÅ‚ zaÅ› to dobrowolnie, od wieków, zanim jÄ… jeszcze stworzyÅ‚.Toprzeznaczenie jest tak wÅ‚aÅ›ciwe duszy, że żadne zdarzenia przychylne czy przeciwne,wzniosÅ‚e czy niskie, nie potrafiÄ… jej nigdy tego czegoÅ› odebrać, lecz to, co jej Bóg przeznaczyÅ‚ od wieków, bÄ™dzie posiadaÅ‚a na wieczność.I to jest wÅ‚aÅ›nie owo coÅ›, co jej Bóg udzieliÅ‚ winnym dniu, a co ona pragnie posiąść już jawnie w chwale.Czymże zaÅ› jest to, co jej Bóg daÅ‚?  Oko nie widziaÅ‚o, ani ucho nie sÅ‚yszaÅ‚o i do sercaczÅ‚owieczego nie wstÄ…piÅ‚o", jak mówi ApostoÅ‚ (2 Kor 2, 9).A na innym miejscu mówiIzajasz:  Oko nie widziaÅ‚o, Boże, poza TobÄ…, coÅ› przygotowaÅ‚" (64, 4).Nie znajdujÄ…c innegowyrażenia okreÅ›la to dusza jako cos.To ostatecznie jest widzeniem Boga, lecz co znaczy dladuszy widzenie Boga, na to nie ma innej nazwy jak coÅ›.7.By to coÅ› przynajmniej trochÄ™ objaÅ›nić, przytoczymy sÅ‚owa Chrystusa Pana wyrzeczone doÅ›w.Jana w KsiÄ™dze Objawienia.Jest tam powiedziane siedem razy licznymi wyrazami,okreÅ›leniami i porównaniami, gdyż nie da siÄ™ to coÅ› wyrazić jednym sÅ‚owem czy jednympowiedzeniem, bo i tak zostanie zawsze coÅ› do wyjaÅ›nienia.Mówi tam Chrystus:  ZwyciÄ™zcydam pożywać z drzewa żywota, które jest w raju Boga mojego" (2,7).Ponieważ te sÅ‚owa nie oddajÄ… dobrze treÅ›ci owego coÅ›, mówi nastÄ™pnie:  BÄ…dz wiemy aż doÅ›mierci, a dam ci wieniec żywota" (2,10).Ponieważ i te sÅ‚owa nie sÄ… jasne, wypowiada dalej jeszcze inne, bardziej tajemnicze, ale lepiejwskazujÄ…ce prawdÄ™:  ZwyciÄ™zcy dam mannÄ™ ukrytÄ… i dam mu kamyk biaÅ‚y, a na kamykunapisane imiÄ™ nowe, którego nie zna nikt, jeno ten, który je otrzymuje" (2,77) [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anikol.xlx.pl